دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
«خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی» منتشر شد

«خدمات دستگاه هیولاساز دمشقی» کتابی است از بهزاد قدیمی که به تازگی راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب متشکل از سه روایت عمده است: «پاره‌پاره‌ وجودم»، «مردن مرد زن مرده» و روایت پایانی با نام «سلوک قهقهرایی آن فرد بی‌انتها». 

داستان کتاب حول شخصیتی به نام شالجوم می‌چرخد که حرفه‌اش هیولاسازی است و دخمه‌ای مخفی در بازار دمشق دارد که در آن به موجودات افسانه‌ای خدمات عجیب و غریبی می‌دهد. اما آنچه این کتاب را متمایز کرده‌ است شیوه‌ روایت و زبان ادبی داستان‌هاست. روایت داستان روایتی شکسته و در نگاه اول نامنسجم است که اگر خواننده با آن همراه شود، متوجه نظم شعرگونه‌ آن خواهد شد:
«به پیش برو. در کام کوی بلعیده شو، چنان که نشئه در کام تو. دریغ که تو بی‌صفیر، کلافه شده‌ای، بی‌حوصله یا نه… بی‌میل شده‌ای. خشونتی در جانت است که می‌خواهی همه چیز را همین الان رها کنی اما هیچ چیز را رها نکن؛ رها نکن و در عوض از میان چسب چگال غامض غلوآمیز زمزمه‌ها، چون غمزه‌ی غزالی در غلظت این غزل غمزده جاری شو. نزدیک که شوی آنجا را بازخواهی شناخت؛ نه از نشانه‌های مرئی‌اش که از وهن متوهمی که هموند نوحه، در جانت دمیده، نه… رمیده می‌شود. خواهی دانست که قریب شده‌ای.»

 زبان داستان‌ها از چهارچوب زبان معیار بیرون می‌زند و در عین حالی که در بسیاری موارد به زبان روزمره‌ مردمان امروز ایران نزدیک می‌شود ارتباط خود را با میراث پربار ادبیات فارسی حفظ می‌کند. 

بهزاد قدیمی از نویسندگان ادبیات گمانه‌زن در فضای بومی ایران است که تلاش کرده روایت مدرن ادبیات جهان را خلاقانه با شیوه‌ سنتی ادبیات فارسی پیوند بزند. داستان‌های کتاب پیش از این برنده‌ جوایز بهترین داستان ادبیات گمانه‌زن در سال 1389، تقدیر ویژه‌ جایزه‌ هنر و ادبیات گمانه‌زن در سال 1389 و تقدیر ویژه‌ جایزه‌ رمان نوفه در سال 1397شده‌اند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها