چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
مشکل اقامت مایل هروی برطرف شد

مشکل اقامت و مسائل مربوط به بیمه و بازنشستگی نجیب مایل هروی که از مدت‌ها پیش در رسانه‌های مطرح شده بود با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه‌کتاب به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حل شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ نجیب مایل هروی، نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس افغانستانی که سال‌ها مقیم ایران است، در یک سال گذشته به دلیل برخی مشکلات و بی‌مهری­ها در وضعیت بدی قرار داشت که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع رسانه‌ها شاهد تغییراتی در وضعیت این پژوهشگر افغانستانی بودیم.

در این مدت سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق مکاتبه با وزارت کشور و سایر نهادهای ذی­ربط مشکل اقامت 10 ساله وی را حل کرده­‌اند. بحث مسکن،‌ بیمه تامین اجتماعی و برقراری حقوق بازنشستگی این پژوهشگر افغانستانی نیز بر طرف شده است.

در بخشی از نامه حسین ذوالفقاری، ‌معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به سیدعباس صالحی،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:
«کمیسیون ویژه اقامت و تسهیلات ویژه مستقر در اداره کل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور مقرر گردیده است برای وی مدرک اقامت ویژه 10 ساله و بدون اخذ عوارض مربوطه صادر و تمدید مجدد مدرک اقامتی مذکور نیز برای سال‌های پس از آن بلامانع می‌ّباشد. همچنین موضوع رفع مشکلات بیمه تامین اجتماعی و برقراری حقوق بازنشستگی وی نیز از طریق سازمان تامین اجتماعی صورت پذیرفته است. گفتنی است دارندگان مدرک فوق از سایر خدمات شبیه شهروندان ایرانی برخوردار می‌باشند.»

پیش از این شهرداری مشهد قول فراهم کردن محل اقامتی برای فعالیت‌های مایل هروی در مشهد را داده بود تا او مجددا به مشهد بازگردد و فعالیت‌های خود را از سر گیرد.

نجیب مایل هروی، متولد ۱۳۲۹ در ولایت هرات است. وی سال ۱۳۵۰ به ایران و شهر مشهد آمد و تحصیلات عالیه خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان برد. هروی، پس از مدتی فعالیت در بنیاد پژوهش‌های اسلامی در مشهد، به تهران آمد و سپس به عنوان محقق در کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران مشغول به کار شد. او دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز در دانشنامه مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نوشته است. این نویسنده، پژوهشگر، نسخه‌شناس، ویراستار و مردم‌شناس افغانستانی که رشته اصلی‌اش عرفان اسلامی بوده است، از محققان برجسته در حوزه نقد و تصحیح متون کلاسیک به شمار می‌رود که با تألیف، تصحیح و بررسی بیش از ۳۰ کتاب و نگارش صدها مقاله، به این مهم پرداخته است. وی همچنین در سال ۱۳۸۶ به پاس یک عمر دست‌آورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی، جایزه ادبی – تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی را در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ایران، دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها