یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
بررسی ظرفیت‌های گفت‌وگوی میان دینی با تاکید بر همگرایی

همایش بین‌المللی «همگرایی و واگرایی؛ گفت‌و‌گویی میان فرهنگی- میان دینی» با همکاری «انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران» و با حمایت «بنیاد الکساندر فون هومبولت آلمان» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «پژوهشگاه علوم انسانی و ‌‌مطالعات فرهنگی» با همکاری «انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران» و با حمایت «بنیاد الکساندر فون هومبولت آلمان» همایش بین‌المللی «همگرایی و واگرایی؛ گفت‌و‌گویی میان فرهنگی- میان دینی» را برگزار می‌کند.

این همایش روزهای دوشنبه تا چهارشنبه 20 تا 22 اسفندماه در پژوهشگاه علوم انسانی و ‌‌مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. رضا داوری‌اردکانی (رئیس فرهنگستان علوم) با موضوع «غربت و ملال در شهر تجدد و درد توسعه‌نیافتگی در دوران تجددمابی» و هانس کریستین گونتر (استاد دانشگاه فرایبورگ) با موضوع «حقیقت دینی چیست» در افتتاحیه سخنرانی می‌کنند.

معرفی «بنیاد الکساندر فون هومبولت آلمان و برنامه‌های آن نیز یکی دیگر از بخش‌های افتتاحیه همایش خواهد بود. همچنین نصرالله پورجوادی، احمدعلی حیدری، فرزانه قدمیاری، دومینیک اومیرا، داگمار دوتینگ, حسین شقاقی، عباس منوچهری، فلیکس باخمن، محمدحسین سرانجام، سید حمید طالب‌زاده، شمس‌الملوک مصطفوی، رضا دهقانی، محمدجواد صافیان، مجتبی امیری محمدمهدی فلاح، محمد لگن هاوزن، ایرمگارد پین، مالک شجاعی‌جشوقانی، اصفا ویدیانتو، حمید پارسانیا، محمدمهدی اردبیلی، ریکاردو پوزو، مریم صانع‌پور، زهرا شریف، سالواتوره لاوچیا، شهین اعوانی، زهره معماری، علی‌اصغر مصلح، انور عالم، ماندانا چگینی‌فراهانی در پنل‌هایی با موضوعات همگرایی و واگرایی با توجه به مبانی و الگوها، واکاوی مبانی واگرایی و همگرایی، تاثیر همگرایی و واگرایی بر دین پژوهی، شرایط و بستر گفتگو و همگرایی، همگرایی در پرتو دین و اخلاق، همگرایی و واگرایی با تاکید بر عرفان اسلامی و گفت وگو و امکان همگرایی دینی مطالب خود را ارائه می‌کنند.

این همایش روز چهارشنبه با سخنرانی سیدمحمدرضا حسینی بهشتی، مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران با موضوع «اندیشه میان‌فرهنگی به عنوان شرطی ممکن برای مفاهمه دینی» و هاینز گرهارد یوستنهوفن پژوهشگر پژوهشگاه الهیات و صلح هامبورگ با موضوع  «حقیقت در اخلاق سیاسی» خاتمه می‌یاید. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها