یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
افزایش قیمت کتاب در نمایشگاه سی‌ودوم/ مردم با جیب خالی به نمایشگاه می‌آیند

مدیر نشر سفیر اردهال، با پیش‌بینی افزایش قیمت پشت جلد کتاب و کاهش کتاب چاپ نخست در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه سال آینده با فاصله کم از عید نوروز برگزار می‌شود و جیب مردم به دلیل هزینه‌های نوروزی تقریبا خالی خواهد بود.

حسین عابدینی؛ مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره وضعیت نمایشگاه کتاب سال98 و قیمت کتاب، بیان کرد: قیمت کتاب مسلما در مقایسه با سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و به نظر می‌رسد ناشران قیمت پشت جلد را دو و نیم برابر افزایش دهند.

کاهش کتاب‌های چاپ اول در نمایشگاه سال 98
وی با اشاره به تفاوت قیمت‌گذاری کتاب متاثر از افزایش قیمت ملزومات چاپ کتاب افزود: در ابتدای سال جاری قیمت هر صفحه کتاب 75 تومان بود که به دلیل افزایش قیمت کاغذ و دیگر ملزومات بیش از 150 تومان تمام می‌شود. هرچند که دولت در بحث کاغذ ورود کرد اما در کاهش قیمت پشت جلد تاثیر‌گذار نبود.
 
عابدینی درباره حضور ناشران در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: بنا به گفته مدير موسسه خانه کتاب از نزدیک به 17 هزار دارنده پروانه نشر، تنها 500 تا 600 نشر فعال هستند و از این تعداد کم و بیش به‌‌طور حرفه‌ای به فعالیت می‌پردازند. علاوه‌براین براساس آخرین آمار تعداد ناشران برای حضور در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تفاوت نکرده است؛ البته نباید تاثیر چاپ دیجیتال را فراموش کرد که جریان چاپ کتاب را تسهیل و تسریع کرده است.

مردم با جیب خالی به نمایشگاه می‌آیند   
مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال گفت: با وجود اینکه تعداد ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مقایسه با سال گذشته تفاوت نکرده است اما به نظر می‌رسد عرضه کتاب‌های چاپ اولی کاهش پیدا کند. دلیل اصلی این پیش‌‌بینی نیز کاهش توان برای تولید کتاب است.  
  
عابدینی درباره میزان استقبال مردم از نمایشگاه کتاب سال آینده افزود: با وجود همه مسائل مختلف که نشر طی سال جاری تجربه کرد، باید دید مردم چه می‌‌کنند؟ اینکه نمایشگاه سال آینده با فاصله کم از عید نوروز برگزار می‌شود در میزان خرید مردم که جیبشان با هزینه‌های نوروز تقریبا خالی شده تاثیر خواهد گذاشت.  
 
وی با اشاره به تاثیر مشکلات تهیه ملزومات چاپ در حضور سفیر اردهال در نمایشگاه سال آتی  بیان کرد: 15 تا 20 عنوان سفیر اردهال قطع به نمایشگاه نمی‌رسد؛ البته ناشران به وضعیت رکورد بازار هرسال عادت کرده‌اند. هر سال فشار اقتصادی وجود دارد و مردم هم به نمایشگاه می‌آیند.
 
این ناشر فعال در حوزه کتاب‌ها طب سنتی درباره دیدگاه برخی ناشران مبنی بر عرضه کتاب‌های انبار مانده در نمایشگاه کتاب سال آتی افزود: باید توجه داشت که 70 تا 80 درصد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران برای خرید و آشنایی با کتاب‌های چاپ اول به نمایشگاه می‌آیند. اگر چاپ نخست کاهش پیدا کند در نتیجه با کاهش فروش روبه‌رو خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط