شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
مریوان حلبچه‌ای از «غروب پروانه» می‌گوید

رمان «غروب پروانه» اثر «بختیار علی» در نشستی در کتابفروشی خانه کتاب گرگان و با حضور «مریوان حلبچه ای» مترجم اثر، نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، رمان «غروب پروانه» اثر بختیار علی روز یکشنبه 19 اسفند از ساعت 18 تا 20 در برنامه‌ای با عنوان «روایت دیگری از عشق» با حضور مریوان حلبچه‌ای، مترجم اثر و ارسطو میرانی در کتابفروشی خانه کتاب گرگان نقد و بررسی خواهد شد.

در این برنامه پس از دیدار مریوان حلبچه‌ای، نویسنده و مترجم ادبیات کردی با دوستداران ادبیات کردی و گفتگو با حاضران درباره رمان «غروب پروانه»، این اثر از منظر «روانشناختی عشق» توسط «ارسطو میرانی» تحلیل خواهد شد.

رمان «غروب پروانه» به قلم «بختیار علی» در 272 صفحه به همت نشر نیماژ در قطع رقعی منتشر شده و مانند دو رمان دیگر بختیار علی یعنی «آخرین انار دنیا» و «جمشیدخان عمویم» به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده است؛ سبکی که به نویسنده اجازه داده دنیاهای مختلفی را خلق کند.

راوی این رمان «خندان کوچولو» خواهر کوچکتر «پروانه» است. وی در آغاز کتاب از یک غروب سرد و برفی در میان کوهستان‌های سرکش سخن می‌گوید؛ غروب تلخی که بعد از آن همه‌چیز تغییر کرد. غروبی که خندان کوچولو به آن «غروب پروانه» می‌گوید.

در قسمتی از این رمان آمده است: نباید ناامید باشیم. روزی می‌آید که همه ملت‌ها بر سر سفره عشق به یکدیگر می‌پیوندند، ادیان مختلف بر سر سفره محبت جمع می‌شوند و دشمن‌ها در باغ عشق همدیگر را در آغوش می‌گیرند.

خالق این اثر بختیار علی (1960) در سلیمانیه عراق به دنیا آمده است و بیش از 15 سال به خاطر سانسور شدید، هیچ کدام از نوشته‌هایش چاپ نشدند. وی سال 1995 کردستان عراق را ترک کرد و بعد از یک سال زندگی در سوریه، به آلمان رفت. بخیتار علی بیش از بیست و پنج سال است که درآلمان زندگی می‌کند. علی 10 رمان و 5 مجموعه شعر و 15 کتاب در زمینه نقد سیاسی، اجتماعی، فلسفی و ادبی دارد. وی اکنون جهانی‌ترین چهره ادبی کرد است که آثارش به زبان‌های متعددی از جمله آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، عربی، ترکی و فارسی ترجمه شده و جوایزی مختلفی را کسب کرده‌اند.

این نشست عصر یکشنبه 19 اسفند ماه ساعت 18 در کتابفروشی خانه کتاب گرگان واقع در خیابان ولی عصر (شالیکوبی) بین عدالت 8 و 10 زیرزمین بانک سامان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها