چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
لزوم طراحی المان‌های کتاب و کتابخوانی در مناطق شهری سمنان

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی سمنان بر لزوم فضاسازی و طراحی المان‌های کتاب و کتابخوانی در نقاط مختلف این شهرستان تاکید کرد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، سیدعباس دانایی فرماندار سمنان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، با تاکید بر اهمیت توسعه کتابخوانی در مناطق مختلف شهری و روستایی گفت: هرچند این نگرانی درباره کاهش میزان مطالعه کتاب و گرایش به فضای مجازی وجود دارد، اما میل به خواندن و دانستن را باید در منابع مستند و متقن جستجو کرد.

وی نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی را در اقشار مختلف مردم ضروری دانست و افزود: استفاده از طرح‌های خلاقانه، نمادها و المان‌هایی در میدان‌های شهری و فضاسازی با موضوع کتاب و کتابخوانی ضروری است تا هرچه بیشتر شهروندان به سمت کتابخوانی هدایت شوند.

دانایی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران مراسم بزرگداشت ملاعلی حکیم الهی سمنان گفت: مکان‌هایی برای نگهداری آثار و مستندات این حکیم والا مقام در شهر سمنان پیشنهاد شده است که یکی از آن جمله، کتابخانه حکیم الهی است تا این آثار ارزشمند در دسترس علاقمندان قرار گیرد.

فرماندار سمنان توجه به مناطق محروم در دسترسی به منابع کتابخانه‌ای را مهم دانست و گفت: با توجه به طیف گسترده ساکنین غیربومی منطقه محلات شهر سمنان و محرومیت بعضی از اقشار، لازم است شرایط برای استفاده از مردم ساکن این منطقه برای ترویج کتابخوانی و تشویق و ترغیب آنان مهیا شود و فرمانداری در این راه مساعدت خواهد کرد.

در ادامه این نشست، محمد مرادی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سمنان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، گفت: کتابخانه حکیم الهی سمنان دومین کتابخانه این شهر از لحاظ قدمت است.

 وی با اشاره به اینکه  22 هزار و 684 جلد کتاب در مخازن این کتابخانه موجود است، افزود: 600 نفر عضو فعال این کتابخانه هستند که بیشترین اعضای این کتابخانه را گروه سنی 11-7 ساله تشکیل می‌دهند.

وی ضمن ارائه مشکلات و مسائل کتابخانه حکیم الهی سمنان تصریح کرد: هویت بخشی به ساختمان‌های کتابخانه‌های سطح شهر که جذابیت را در نگاه مردم به خصوص کودکان و نوجوان ایجاد کند، مهم است و اداره کتابخانه عمومی شهرستان با ایجاد فراخوان طراحی المان‌های کتاب و کتابخوانی، طرح‌های خلاقانه و زیبا را جمع آوری و به بهترین آنها جوایز ارزنده ای اهدا می‌کند.

مرادی با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگی استان باید در راه توسعه کتابخوانی همراه و همیار باشند، افزود: آموزش و پرورش و مدارس بهترین گزینه برای تعامل با کتابخانه‌های عمومی هستند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان از اعضای انجمن خواست تا در روز 18 اسفند به مناسبت گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی از کتابخانه‌های عمومی شهر سمنان بازدید و از نزدیک با مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی آشنا شوند.

منصور فرزامی‌راد، استاد دانشگاه و عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی بیان کرد: باید کار‌های بنیادی و اصولی با استفاده از متخصصان و کارشناسان خصوصاً در حوزه کودک و نوجوان انجام شود چرا که کودکی مناسب‌ترین دوره برای روی آوردن به کتاب است.

وی افزود: اگر والدین بتوانند بستر مناسب را برای رشد و و بالندگی و تربیت صحیح کودکان فراهم کنند، بدون شک فردی سالم به جامعه تحویل خواهند داد؛ کتابخانه‌های عمومی ابزاری قدرتمند در جامعه محسوب می‌شوند که زمینه آگاهی و هوشیاری مردم را فراهم کرده و با برنامه ریزی و ارائه خدمات گوناگون، موجب غنی شدن اوقات فراغت آنان می‌شوند. از این رو باید به بحث کتاب و کتابخوانی بیشتر توجه شود و تمامی دستگاه‌های مسئول در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

سودابه مختاری قرائی، مسئول کتابخانه حکیم الهی سمنان نیز در این نشست به ارائه مشکلات و مسائل کتابخانه پرداخت و مساعدت فرمانداری و خیرین کتاب و کتابخوانی را برای حل این مشکلات، خواستار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها