شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
لزوم حضور بیشتر نويسندگان حوزه کودک در دانشگاه‌ها

نشست علمی «بایدها و نبایدهای ادبیات كودك و نوجوان» با حضور ابراهیم حسن‌بیگی و جمعی از دانشجویان و استادان این حوزه در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان در این نشست با بیان اینکه ضروری است تا تعامل نویسندگان این حوزه با فضای دانشگاهی بیشتر شود، گفت: ارتباط نویسندگان با فضای دانشگاهی و اساتید این حوزه، در تولید آثار غنی و با محتوا در بخش ادبیات کودک و نوجوان بسیار راهگشاست.
 
حسن‌بیگی با تأکید بر اینکه باید پای نویسندگان بیشتر به دانشگاه‌ها باز شود، تصریح کرد: برگزاری جلسات نقد و بررسی و تحلیل محتوا توسط دانشجویان و اساتید و متخصصان این حوزه، نویسنده را در بازنویسی و تولید آثار فاخرتر و رفع عیب‌های محتوایی آن بسیار کمک می‌‌کند.

وی بیان کرد: یکی از دلایل ضعف‌های موجود در حوزه ادبیات و شعر کودک و نوجوان در دوران معاصر ناشی از عدم ارتباط تولیدکنندگان و نویسندگان این آثار با فضای دانشگاهی و آکادمیک است.
 
حسن بیگی با اشاره به عرصه‌های ادبیات کودک و نوجوان در حوزه‌های دینی اظهار کرد: برخی از محتواها در این حوزه جنبه تاریخی دارد، مانند بیان زندگی و مناسبت‌های تاریخی دوران ائمه اطهار (ع) و انبیای الهی که در قالب داستان برای کودکان بیان می‌‌شود.

این نویسنده حوزه ادبیات دینی كودك و نوجوان یادآور شد: حوزه دیگر در این عرصه پرداختن به مبانی نظری در این حوزه همچون اخلاقیات، باورها و عبادات است که در قالب شعر و داستان برای مخاطبان عنوان می‌‌شود.

به گفته حسن بیگی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد محدودی از نویسندگان از جمله آقایان حکیمی و آذری‌یزدی به صورت محدود در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ورود پیدا کرده بودند، اما بعد از پیروزی انقلاب شاهد حضور جدی و موثر نویسندگان بسیاری در این عرصه هستیم.

این نویسنده حوزه آثار کودک و نوجوان در ادامه تصریح کرد: ما نمی‌‌خواهیم تاریخ را عیناً برای مخاطبان خود بنویسیم بلکه واقعیت‌ها را همراه با تخیل در هم می‌‌آمیزیم و بازگو می‌‌کنیم.

وی با طرح این سوال که نویسنده تا چه اندازه مجاز است که در حوزه مسائل دینی واقعیت‌ها را با تخیل درآمیزد، بیان کرد: حضور کارشناسان مذهبی و افرادی که در این حوزه صاحب نظر هستند، می‌‌تواند نویسندگان را در تولید آثار فاخر و بدون اشکال کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها