شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
ترکیب شورای سیاست‌گذاری کتابخانه‌های تخصصی استان قم مشخص شد

هفت عضو اصلی شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم در سومین دوره، انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، هفتمین نشست مجمع عمومی مدیران کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا) در تالار کتابخانه مرکزی دانشگاه مفید در قم و در دو بخش برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دبیر مکتا با اشاره به برگزاری سومین دوره انتخابات شورای سیاستگذاری مکتا، گفت: مدت قانونی دوره دوم شورای سیاست‌گذاری مدیران کتابخانه‌های تخصصی استان قم (مکتا)، طبق اساسنامه به پایان رسیده است و در این نشست سومین دوره انتخابات شورای سیاستگذاری مکتا برگزار می‌شود.
 
در ادامه  این نشست برای این دوره انتخابات از مدیران حاضر در جلسه ثبت نام به عمل آمد که مدیران کتابخانه‌های زیر به عنوان کاندیداهای انتخابات سومین دوره شورای سیاستگذاری ثبت نام کردند:
1- آیت‌الله حائری یزدی 2- ادبی هنری دفتر تبلیغات اسلامی 3- دانشگاه باقرالعلوم (ع) 4- جامعه‌الزهرا (س) 5- اخلاق و تربیت 6- حج و زیارت 7- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 8- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 9- فقه و اصول 10- دانشگاه قم 11- آستان مقدس حضرت معصومه (س) 12- دانشگاه مفید
 
سپس کاندیداها خود را به طور مختصر معرفی کردند و از دیدگاه‌های خود نسبت به برنامه‌های آتی مکتا سخن گفتند. 
 
در ادامه رای‌گیری آغاز و هفت نفر از دوازده کاندید با کسب اکثریت آرا به عنوان اعضای اصلی شورای سیاستگذاری مجمع کتابخانه‌های تخصصی (مکتا) انتخاب شدند که این افراد عبارتند از:
 
1- حسن رجبیان/ مدیر محترم کتابخانه حضرت آیت‌الله حائری یزدی با 26 رای
2 - ابوالفضل احمدی/ مدیر محترم کتابخانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با 22 رای
3 - محمد شبستری/ مدیر محترم کتابخانه ادبی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با 22 رای
4 - محمد کاتبی/ مدیر محترم کتابخانه دانشگاه مفید (ره) با 21 رای
5 - ملک لی/ مدیر محترم کتابخانه فقه و حقوق با 18 رای
6 - علی سادات فخر/ مدیر محترم کتابخانه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با 17 رای
7- مصطفی رستمی/ مدیر محترم کتابخانه تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی با 15 رای
 
اعضای علی البدل نیز عبارتند از:
 
8- آقای آذری/ مدیر کتابخانه دانشگاه باقرالعلوم (ع) 
9- خانم فراهانی/ مدیر کتابخانه جامعه الزهرا (س) 
 
در بخش دوم این نشست، دبیر مکتا ضمن خوش آمدگویی به مهمانان از آغاز سال پنجم فعالیت‌های مکتا خبر داد و سپس کلیپ معرفی کتابخانه دانشگاه مفید پخش و در ادامه حسین سلیمانی معاون پژوهش دانشگاه مفید، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با تاکید بر گسترش خدمات الکترونیکی و نگاه ویژه به این بخش از حمایت همه جانبه دانشگاه مفید از حرکات خودجوش مکتا سخن گفت.
 
در ادامه این مراسم تیزر معرفی کتابخانه‌های مکتا پخش شد و سپس دبیر مکتا گزارش فعالیت چهارساله دبیرخانه مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم را که در 60 صفحه آماده شده بود، خدمت حضار ارائه کرد.
 
سپس آقای امیرجانی مدیرعامل صنایع چوب فرهنگ، تازه‌های محصولات کتابخانه‌ای این شرکت را معرفی کرد و در ادامه ابهری معاون پژوهش کتابخانه مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمان ویژه این نشست در سخنانی با بیان اینکه تاکنون در هیچ استانی از کشور این چنین حرکتی در کتابخانه‌ها شکل نگرفته و حتی در تهران نیز چنین حرکت منسجم و خودجوش را به یاد نمی‌آورم، تاکید کرد: این حرکت می‌تواند سرآغاز شکل‌گیری حرکت کشوری و توسعه همکاری‌های ماندگار همچون ایجاد درگاه مشترک برای منابع دیجیتال کتابخانه‌ها در ایران شود.
 
در بخش پایانی جلسه، سیدموسی حسینی کاشانی مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، ضمن تشکر از مدیران مجمع کتابخانه‌های تخصصی استان قم، بیان کرد: مکتا نشان داد کارهای بزرگ، بدون نیاز به هزینه‌های آن‌چنانی و بودجه دولتی امکان‌پذیر بوده و می‌تواند الگوی مناسبی برای خیلی از کارها باشد.

حسینی کاشانی تصریح کرد: این کار بزرگ مکتا بدون هیچ گونه بودجه‌ای و فقط  از طریق امکانات موجود در کتابخانه‌ها کاری شایسته و قابل تقدیر است و باید این همکاری در کتابخانه‌ها، حرکتی بین‌المللی شود و کم کم مدیران مکتا به سمت گسترش ارتباطات با کشورهای دوست و همسایه و بعد بر اساس نیازهای محققان و پژوهشگران با دیگر کتابخانه‌های جهان ارتباط برقرار کنند. 
 
یادآوری می‌شود که در پایان این نشست، از خادمان، مدیران، کارشناسان علم اطلاعات و دانش‌شناسی و حامیان مکتا تشکر و قدردانی به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها