سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
انتقاد از تخریب مقبره رشیدالدین میبدی

سیدعبدالعظیم پویا محقق و پژوهشگر میبدی با انتقاد از تخریب مقبره رشیدالدین میبدی، خواستار احیا یادمان وی به کمک شهرداری و شورای شهر میبد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از یزد، «شب رشیدالدین میبدی» با محوریت «کشف الاسرار و عده الابرار» در دانشگاه آیت الله حائری میبد برگزار شد.


سیدعبدالعظیم پویا محقق و پژوهشگر میبدی در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به آثار مفاخر کشوری و استانی و به خصوص شهرستان میبد گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید توجه کنند تا یاد و خاطره و همچنین آثار ماندگار آنها به مردم شناسانده شود و نسل‌های جوان نیز با این آثار آشنا شوند.
 

وی افزود: متاسفانه مقبره رشید الدین میبدی در شهرستان میبد تخریب شده است که این نیازمند توجه بیشتر و بازسازی آن است و شهرداری و شورای شهر بایستی این یادمان را احیا کنند.

این پژوهشگر یزدی ادامه داد: اولین کنگره رشید الدین میبدی در سال 1374 با همکاری مردم، نهادها و ادارات دولتی برگزار شد که امیدواریم بار دیگر با همدلی و وحدت، این امر محقق و کنگره‌ای به منظور بزرگداشت وی برگزار شود.

سیدمحمد حسینی استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی هم که در حال حاضر مشغول تصحیح مجدد کشف الاسرار میبدی است، به اهمیت تصحیح دکتر علی‌اصغر حکمت مصحح قبلی این تفسیر اشاره کرد و تفاوت کار خود را در تمرکز بر روی تصحیح نوبت دوم کشف الاسرار دانست.

وی در بخش دوم سخنرانی خود به مناقشه علمی انتساب تفسیر اصلی به خواجه عبدالله انصاری یا پیر هری اشاره کرد و مدعی شد: شواهد و مدارک فراوانی نشان می‌دهد که تفسیر اصلی متعلق به خواجه عبدالله انصاری است.
 

در پایان این مراسم نیز بهرام پروین گنابادی در سخنرانی خود با عنوان «جایگاه کشف الاسرار در عرفان و تصوف ایران» دلایل و شواهدی را عرضه کرد که نشان می‌دهد کشف الاسرار با پرهیز از افراط و تفریط و با انتخاب یک راه میانه، تلاش کرده است تا عرفان و تصوف در ایران تثبیت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط