دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کتاب «افسانه های شهر کثه» نقد و بررسی شد

کتاب «افسانه‌های شهر کثه» که با زبان و بیانی کودکانه به ویژگی‌های کاریز و قنات پرداخته است، در نمایشگاه کتاب یزد مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «افسانه‌های شهر کثه» نوشته یاسر رحیمیان، با حضور اسدالله شکرانه، نویسنده و منتقد در محل برپایی نمایشگاه کتاب یزد برگزار شد.

شکرانه در سخنانی گفت: کتاب «افسانه‌های شهر کثه» یکی از کتاب‌های مناسبی است که به بیان ویژگی‌های شهر یزد می‌پردازد. در این کتاب، مطالب مهم و موثری در زمینه شهر یزد به زبان و بیان کودکانه مطرح شده است و سعی شده که کودکان را با فضایی کودکانه در شهر یزد آشنا کند.


وی افزود: آشنایی با فضای کودکانه می‌تواند بسیار در این زمینه به ما کمک کند و گام در این زمینه می‌تواند مخاطبین بسیار زیادی را در دنیای کودکانه به کتاب نزدیک کند.

وی ادامه داد: اگرچه این کتاب به خوبی توانسته در زمینه دنیای کودکانه حرکت کند اما نقدها و نکته‌هایی را می‌توان از آن ارائه کرد که در صورت تحقق آنها، به خوبی می‌توان کودکان را جذب کرد و تاثیرگذاری مناسب بر آن‌ها داشت.
 

این نویسنده گفت: یکی از نکته‌ها توجه کودکان به پیروزی و موفقیت هم سن و سال‌های خود است که در این کتاب بزرگترها موفق می‌شوند ولی اگر این موفقیت برای کودکان منظور می‌شد، به مراتب همراه با جذب کودکان بود و اعتماد به نفس در کودکان را نیز افزایش می‌داد.

وی یادآور شد: تصویرگری در کتاب‌ها نیز یکی از نکته‌های اساسی است که در این کتاب می‌توانست بهتر به آن توجه شود و اگر کتابی می‌خواهد چاپ شود، بهتر است که از مشاوره‌های علمی نیز استفاده شود تا این تصویرگری موفقتر شود.

شکرانه گفت: امروزه بچه‌ها با تصاویر دیجیتالی بسیار آشنا هستند و هرچه این تصاویر ترکیب و پیکسل‌های ترکیبی بیشتری داشته باشند، توجه و ذهن کودک را از خلاقیت دور می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تصاویر را برای کودکان انتخاب کنیم، باید فرصت جدا شدن از تصاویر را برای کودکان فراهم کنیم تا بچه‌ها مجبور نشوند که فاصله کانونی را در یک نقطه داشته باشند.

این منتقد و نویسنده افزود: من معتقدم که کتاب از نظر کاغذ، ترکیب رنگ، صفحه‌بندی با ذهن کودک همراه شده است و تصاویر خوبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است اما شروع کتاب کودک می‌تواند بهتر صورت گیرد و قالب‌بندی ذهن کودک را بسته نگه ندارد و متناسب با گردش چشم کودک این کار شکل گیرد.
 

شکرانه گفت: تصویرگر کتاب موظف نیست که همان مطلب و متن را تصویرگری کند بلکه موظف است که کمک به گسترش متن را در ذهن کودک داشته باشد و در این کتاب نیز تا اندازه‌ای به آن توجه شده است.

سمانه سادات ملک ثابت نیز به عنوان ویراستار کتاب «افسانه‌های شهر کثه» مطالبی را ارائه و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های مثبت این کتاب توجه به فرهنگ یزدی است و این می‌تواند یزد را به جامعه معرفی کند.
 

در پایان این مراسم نیز از کتاب « افسانه‌های شهر کثه» جلد دوم رونمایی شد. این کتاب اثر یاسر حکیمیان در جلد دوم به بحث کاریز و قنات به زبان کودکانه پرداخته است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چمنی ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    من بیشاز بیست بار این کتاب را برای دخترم خوندم، البته داستان ترمه اش را ... خوشم اومد ازش... به خصوص عکس دیو و اینکه دیوه گریه می کنه تا ترمه بافته بشه!!! خیلی بامزه بود...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط