یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
خبوشان: نوشتن تمرینی است برای زیستن

محمدرضا شرفی خبوشان در آئین نقد و بررسی و جشن امضاء کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست»، نوشتن را پرواز دادن تخیل دانست و کفت: آموزش‌های ما باید بر مبنای خیال‌پردازی باشد نه حفظ کردن.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، نشست نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور این نویسنده در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی برگزار شد.

رضا حسنی بخشدار ایوانکی در این آئین ضمن بیان اینکه ایوانکی پیشینه پنج هزارساله دارد و این شهر دارای نویسندگانی با آثار فاخر است، گفت: در کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی فعالیت‌های متنوع فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه انجام می‌شود و این کتابخانه در سال‌های اخیر موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری در زمینه‌های متعدد شده است.
 

 
حسنی کتاب را منشاء هدایت و تحول دانست و افزود: مطالعه موجب توسعه و پیشرفت جامعه می‌شود به همین خاطر است که دشمنان می‌خواهند جوانان و نوجوانان را از مطالعه دور کنند.

وی با تاکید بر اینکه کتاب مفید دارای استانداردهایی است، عنوان کرد: کتاب‌هایی که برای مطالعه انتخاب می‌شوند، باید متناسب با شرایط سنی افراد باشند.

در ادامه حسن نورمحمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی دارای 1209 عضو و قریب به 22 هزار جلد کتاب است، گفت: در این کتابخانه عمومی فعالیت‌های متنوع فرهنگی برگزار می‌شود.
 

 
وی با اشاره به اینکه مطالعه موجب پیشرفت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه به عزم همگانی نیاز داریم. برگزاری جلسات رونمایی و نقد و بررسی کتاب،  نشست‌های کتاب‌خوان و مسابقات فرهنگی از جمله فعالیت‌های اداره کتابخانه‌عمومی شهرستان گرمسار است.

در ادامه محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نیز ضمن قدردانی از برگزاری آئین نقد این کتاب، گفت: برگزاری آئین نقد کتاب موجب افزایش تجربه نویسنده می‌شود.

وی با اشاره به تعداد اعضای کتابخانه عمومی علامه محمد تقی ایوانکی افزود: این آمار نشان دهنده فرهنگ شهر است. حرکت به سمت کتابخانه و ورود کتاب به منزل یک حرکت فرهنگی است و پیشرفت و توسعه با حرکت‌های ریز فرهنگی آغاز می‌شود.

خبوشان با تاکید بر اینکه از گذشته مطالعه کتاب نشان دهنده دانش و فضل هر انسانی بوده است، عنوان کرد: کتابخانه فقط محل قرار گرفتن کتاب نیست بلکه محیط کارهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه است.

این نویسنده کبا تاکید بر لزوم مطالعه تاریخ، هر انسانی باید تاریخ و گذشته کشوری را که در آن زندگی می‌کند، بداند. ما نیاز اساسی به دانش تاریخی داریم و برای اطلاعات تاریخ گذشته فقط مطالعه کتاب‌های درسی کافی نیست باید برای افزایش آگاهی از تاریخ گذشته کتاب‌های رمان، داستان و اسناد را مطالعه کرد.

وی با معرفی کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» گفت: اگر خواسته باشیم به عمق جنگ پی ببریم، باید مطالعه داشته باشیم. مطالعه ما را از کلیشه نجات می‌دهد چرا که کتاب همیشه دارای تازگی است.

این نویسنده، نوشتن را پرواز دادن تخیل و خیال دانست و افزود: آموزش‌های ما باید بر مبنای خیال‌پردازی باشد نه بر مبنای حفظ کردن چرا که تخلیل موجب کشف می‌شود.

خبوشان تصریح کرد: خواندن و نوشتن دو کار مهم برای افرادی است که علاقه به نویسندگی دارند. نوشتن تمرینی برای زیستن است.

در ادامه قاسم رئوفی کارشناس فرهنگی اداره‌‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز با اشاره به اینکه وقایع این کتاب ذهن را به چالش کنجکاوی دعوت می‌کند، گفت: متن کتاب دارای حس هیجان است که مناسب سن نوجوان است.
 

 
وی همچنین کار نویسنده راا در پیوند دادن حوادث صدر اسلام با حوادث تاریخ معاصر، ستود و گفت: شخصیت دختر غاضریه در متن، کارکرد خضر در ادبیات عرفانی را دارد و اینکه نویسنده، خضر را در قالب شخصیت زن نمودار کرده، بسیار جالب است.

رؤفی از نویسنده خواست تا درباره چرایی انتخاب عنوان عاشقانه برای متن تاریخی و همچنین هدف از نگارش کتاب و اینکه آیا این اثر گوشه‌ای از تاریخ است یا توصیف داستانی تاریخ به انتخاب و ساخت و تخیل نویسنده، توضیحاتی بدهد.

در ادامه زهرا شیرخانیان کارشناس منابع اداره‌کل  کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ساخت و پرداخت وقایع کتاب را جذاب توصیف کرد و قلم روان و متن سلیس آن‌ را ستود و گفت: امیدواریم در آینده شاهد آثار بیشتری از این نویسنده در حوزه نوجوان باشیم.

در ادامه مجتبی نیک سرشت منتقد کتاب نیز با اشاره به اینکه در نمونه‌های موفقِ داستان‌هایی که از تاریخ وام می‌گیرند، خود اتفاق تاریخی در حاشیه موضوع اصلی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: اما در داستان‌ »موهای تو خانه ماهی‌هاست» شخصیت اصلی توسط یک وهم وارد روایتی از یک حادثه تاریخی می‌شود.
 

وی با بیان اینکه این کتاب یک داستان بلند واقع‌گرای اجتماعی است نه رمان، گفت: چرا که در تقابل با داستان با دنیایی مینی‌مال طرف هستیم و رویکرد فرد را در اجتماع با خود می‌بینیم و دنیایی نمی‌بینیم.

نیک‌سرشت گفت: در فیلمی مانند «روز واقعه» ما با فردی طرف هستیم که برای یافتن حقیقت قدم در مسیری می‌گذارد و تلنگری به دنیا می‌زند. در آنجا داستان یک فرد نیست، اما در «موهای توخانه ماهی‌هاست» ما با پسری طرفیم که درآن حال فرار از حس اوس رحیم است و همراه جمعیتی شده که به هدفی دیگر می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع داستان این کتاب بسیار خوشخوان و روان است، افزود: انگیزه شخصی نویسنده در به روایت کشیدن واقعه‌ای تاریخی در قالب داستان به طور کامل مشهود بود.

یادآوری می‌شود، کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» رمان برگزیده جشنواره داستان انقلاب در بخش نوجوان سال 1391 و رمان برگزیده در بخش ویژه نخستین جشنواره سراسری داستان اشراق 1393 معرفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها