شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
نوشتن برای گروه سنی پایین‌تر دشوارتر است

محمد میرکیانی در رونمایی از کتاب خود «قصه ما مثل شد» در اهواز، گفت: ساده نوشتن، سطحی نوشتن نیست؛ هرچه گروه سنی پایین‌تر باشد، نوشتن دشوارتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، منصور کوهی رستمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در آیین تجلیل چهل قلم رونمایی از کتاب «قصه ما مثل شد» نوشته محمد میرکیانی که در محل کتابخانه شهید رجایی اهواز برگزار شد، گفت: در رژیم گذشته تنها 5 درصد کودکان ما امکان تحصیل داشتند اما پس از انقلاب اسلامی این آمار به 75 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: آغاز انقلاب اسلامی با کتابخوانی بود و با وجود هجمه‌های فرهنگی باید در حفظ، پاسداشت کتاب و کتاب خوانی و نویسندگان این عرصه کوشا باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با توضیح اینکه در گذشته ادبیات کودکان گسترشی نداشت، افزود: در رژیم گذشته سانسورهای زیادی در حوزه کتاب کودکان وجود داشت ولی پس از انقلاب اسلامی کتابخانه‌ها، کانون‌ها، مکان‌های متعدد و آثار زیادی در زمینه کودک ایجاد شد.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه‌های عمومی که متولی کتاب و ترویج کتابخوانی در کشور است، درصدد است با رویکرد و توجه به این بخش با برگزاری نشست‌های کتاب خوانی، جشنواره‌ها، مسابقات و تجلیل از نویسندگان کودک و نوجوان گام‌های موثری بردارد.
 

در این آیین قاسم آهنین جان از شاعران خوزستانی گفت: کاملترین قصه‌ها در ادبیات داستانی و مدرن، قصه حضرت یوسف است که از لحاظ تکنیک قصه، کامل‌تر از آن نداریم و از همین قصه می‌توان پی به نقش کودکان در ادبیات کودک برد.

وی با نگاهی به آثار محمد میرکیانی نویسنده حوزه کودک و نوجوان، گفت: آثار میرکیانی به‌زور فانتزی و نقاشی‌های رنگانگ به مخاطبان نتوانسته تاثیرگذار باشد بلکه با نثری روان و نقاشی‌های ساده نقش هم‌ذات‌پنداری خود را با مخاطب پیداه کرده است.

در این آیین مهدی مرادی نویسنده و شاعر خوزستانی ویژگی آثار میرکیانی را واقع‌گرایی و همدلی با مخاطب دانست و گفت: شخصیت‌های داستان میرکیانی از دل طبقه‌ای بیرون می‌آید که خود در آن طبقه رشد کرده و متمرکز بر فضای ساخته شده در داستان‌ها است.

مردای با اشاره به اینکه میرکیانی یکی از نویسندگان تاثیرگذار کودک پس از انقلاب اسلامی است، افزود: داستان‌های این نویسنده در دو دوره اتفاق می‌افتد؛ دوره اول واقع گرا و و دوره دوم بازنویسی ادبیات کهن. نویسنده از همان فضایی که رشد کرده و نماینده آن‌ها است، به شخصیت پردازی داستان‌ها می‌پردازد و سعی در شناسایی شخصیت‌های فراموش شده دارد.

محمد میرکیانی هم در این مراسم گفت: تفاوت آثار من با آثار دیگر در نوشتن از فقر این است که همیشه سعی کرده‌ام روزنه امید و فضای روشنی را برای کودکان ترسیم کنم.

وی افزود: کودکان امروز از نسل پرخاشگری هستند که تحمل شنیدن حرف دیگران را ندارند اما قصه این امکان را به کودکان می‌دهد که گنجینه واژگان خود را گسترش داده و فضای خوب شنیدن را تجربه کنند.

نویسنده کتاب «قصه ما مثل شد» قصه گویی را میل ذاتی در انسان دانست و اضافه کرد: ودیعه قصه‌گویی امانتی است که به مردم ایران سپرده شده و باید بتوانند این میراث کهن را نسل به نسل منتقل کنند.

نویسنده آوازهای سیب زمینی و کبوتر باز با تاکید بر ساده نویسی و درست نویسی زبان فارسی، تصریح کرد: ساده نوشتن، سطحی نوشتن نیست؛ هرچه گروه سنی پایین‌تر باشد، نوشتن دشوارتر می‌شود. دغدغه من شناخت درک و فهم زندگی برای کودکان به دوراز ابهام و پیچیدگی در نوشتن است.

یادآوری می‌شود، محمد میرکیانی بیش از 762 مجموعه در 80 جلد کتاب تا کنون انتشار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها