یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
همایش بین‌المللی «جان رالز؛ با نگاهی به عدالت، توسعه، صلح و دموکراسی» برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «جان رالز؛ با نگاهی به عدالت، توسعه، صلح و دموکراسی» پنجشنبه 22 آذر در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انجمن علوم سیاسی ایران همایش بین‌المللی «جان رالز؛ با نگاهی به عدالت، توسعه، صلح و دموکراسی» را پنجشنبه 22 آذر برگزار می‌‌کند.

آثار جان رالز نامدارترین و نافذترین فیلسوف سیاسی قرن بیستم بر قلمروهای متعدد تفکر و زندگی جهان معاصر اثرات عمیق و پایداری برجای گذاشته است. رالز، در سراسر زندگی‌اش، به دنبال پاسخ به اين پرسش بوده است كه «آيا ممكن است زندگی فردی و جمعی آدميان، به گونه‌ای رقم بخورد که ارزش زيستن داشته باشد؟»، یا چنانچه كانت می گوید: «آيا زندگی در اين كره‌ی خاكی اساساً ارزشی دارد؟». ما غالباً وقت و انرژی بسياری در جهت اهداف و پروژه‌های حرفه‌ای و شخصی‌مان صرف می‌كنيم كه نهايتاً کثیری از آنها بی‌معنی و بی‌ارزش هستند، زیرا گامی در جهت رشد و تعالی بشریت نيستند. در اين‌جا است كه رالز اين  پرسش را پيش می‌نهد كه «چه چيزی زندگی آدمی را ارزشمند می‌سازد؟». امكان دست‌يابی به عدالت و سازگاری آن با خیر اخلاقی، مهمترین انگیزه‌ی رالز در خلق آثار او بود. درس بزرگی که او می‌آموزد این است که نهاد و طبع آدمیان با عدالت دموکراتیک و جامعه‌ی عادلانه‌ی به‌سامان کاملاً سازگار است.

انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسساتی از سراسر ایران، در نشستی به بررسی اهم آراء و آثار این فیلسوف برجسته معاصر و نسبت آن‌ها با وضعیت تاریخی ما می‌پردازد.

در این همایش فیلسوفان برجسته‌ای چون تامس نیگل شاگرد رالز و فیلسوف سیاسی برجسته معاصر؛ جاشوا کوئن شاگرد برجسته رالز و استاد فلسفه سیاسی دانشگاه برکلی؛ تیم اسکنلن فیلسوف سیاسی برجسته معاصر و همکار رالز در دانشگاه هاروارد مشارکت خواهند داشت.

علیرضا بهشتی، سعید حجاریان و اوبوالقاسم فنائی نیز سخنرانان اصلی این مراسمند که از ساعت 8 تا 18 در سالن فردوسی
خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها