شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
از «انار و ادبیات» تا «شاعرانه های شیراز» در «شهر شعر»

برنامه های فرهنگی و ترویجی هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس که از ساعت 16 سوم آذرماه در شهرک گلستان شیراز رسماً فعالیت خود را آغاز می کند، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از شیراز، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام این خبر گفت: امسال برای برنامه های ویژه نمایشگاه کتاب فارس دیگر از عنوان «جنبی» استفاده نمی‌شود و کمیته اجراییِ آن  «ترویجی و فرهنگی» نام گرفته است چراکه نشست‌های تخصصی مهم‌اند و در بطن نمایشگاه قرار دارند نه حاشیه و جنب آن.

صابر سهرابی افزود: برنامه‌های ویژه هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس در «سرای اندیشه و هنر» سالن حافظ برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از 17 عنوان برنامه اصلی در نمایشگاه کتاب فارس اجرا می شود یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده حداقل 60 عنوان کتاب به صورت انفرادی و گروهی در «سرای اندیشه و هنر» رونمایی می‌شود  و کتاب‌هایی نیز در غرفه‌های ناشران با انجام برنامه‌هایی معرفی خواهد شد.  

دبیر هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس ادامه داد: برنامه‌های ویژه چهارم آذرماه ساعت 10:30 با نشست تخصصی «جایگاه داستان کوتاه در ادبیات معاصر ایران»  با سخنرانی محمد کشاورز نویسنده دارنده جایزه جلال احمد و کتاب سال ایران آغاز می‌شود. در عصر همین روز ساعت 17 در برنامه «کتابِ ایل» ضمن رونمایی از کارنامه نویسندگی ایلات فارس، از کتاب‌های نویسندگان عشایر به صورت گروهی رونمایی می‌شود.

سهرابی گفت: با توجه به همزمانی روز بسیج با سومین روز نمایشگاه، ساعت 10:30 روز پنجم آذرماه نشست تخصصی ادبیات و رونمایی از آثار نویسندگان بسیجی فارس برگزار خواهد شد. در عصر همین روز ساعت 17 فرهاد حسن زاده نویسنده شناخته شده ادبیات کودک و نوجوانان در قالب برنامه «یار مهربان کودکان» مهمان نویسندگان و متخصصان ادبیات کودک شیراز خواهد بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: «کارگاه تخصصی شابک» که توسط متخصصان خانه کتاب ایران برگزار می‌شود ساعت 10:30 آغازگر برنامه‌های ویژه ششم آذرماه خواهد بود.

سهرابی برنامه «شهرِ شعر» را یکی از برنامه های منحصر به فرد نمایشگاه کتاب فارس دانست که ساعت 17 ششم آذر برگزار می‌شود و گفت: « شب شعر فولکلور شیرازی، رونمایی از کتاب و شعرخوانی شاعران  بومی سرای شیراز از برنامه‌های این نشست تخصصی ادبیات عامه خواهد بود.»

وی به تولد تعداد زیادی از اهالی قلم شیراز در آذرماه اشاره و خاطرنشان کرد: زادروز سیروس رومی نویسنده و روزنامه نگار، عبدالعلی دستغیب منتقد ادبی، امین فقیری داستان نویس، پرویز خائفی شاعر، دکتر پرهیزگار نویسنده و استاد دانشگاه، صدرا ذوالریاستین شاعر و منصور اوجی شاعر در ماه آذر است که در برنامه ای با عنوان «انار و ادبیات» ساعت 10:30 روز هفتم آذرماه از آن‌ها تقدیر می‌شود.

سهرابی به میزبانی نمایشگاه کتاب فارس از دکتر اسماعیل آذر نیز اشاره کرد و گفت: این استاد دانشگاه و مجری برنامه مشاعره روز هفتم آذرماه ساعت 17:30 در سرای اندیشه و هنر در قالب برنامه‌ای با عنوان «شاعرانه‌های شیراز» سخنرانی می‌کند. در این برنامه همچنین مشاعره، گلستان، حافظ و شاهنامه خوانی و پرفورمنس‌های ادبی هم اجرا می‌شود.

دبیر هفدمین نمایشگاه کتاب استان فارس نشست تخصصی «نماد و اسطوره در شاهنامه» را برنامه آغازینِ روز پنج شنبه 8 آذرماه در ساعت 10:30 با سخنرانی عبدالله آهار اعلام و بیان کرد: کتاب «فرنگیس» که یکی از شاهکارهای ادبیات مقاومت است با حضور نویسنده کتاب هشتم آذرماه ساعت 17:30 نقد و بررسی خواهد شد.

سهرابی گفت: علاوه بر این برنامه‌های اصلی، هر روز ساعت 13:30 تا 14:30 از آثار اهل قلم استان فارس توسط ناشران استانی در سرای اندیشه و هنر رونمایی می‌شود.

وی توجه به شهرستان‌ها را یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه کتاب فارس در سال 1397 دانست و عنوان کرد: 4 روز از هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس به شهر اوز و شهرستان‌های بوانات، سپیدان و نورآباد اختصاص دارد که هر روز ساعت 15 در سالن برنامه‌های ویژه، علاوه بر رونماییِ آثار نویسندگان به معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری خود می‌پردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس  تأکید کرد: علاوه بر برنامه‌های تدوین شده توسط کمیته ترویجی و فرهنگی هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس، موسسات مردم نهاد و انجمن‌های ادبی همچون مرکز حافظ شناسی، تور کتاب شیراز، روستای دوستدار کتاب امامزاده بزم، انجمن ادبی حیرت، موسسه امیرا کتاب، بسیج هنرمندان، کتابخانه‌های عمومی فارس، دانشگاه فرهنگ و هنر فارس و ... در محل غرفه خود به اجرای برنامه‌های متنوعی خواهند پرداخت که در زمان برگزاری به صورت مستقل اجرا و معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایبنا، هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس از 3 تا 8  آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی شیراز واقع در شهرک گلستان میزبان عموم مردم و علاقه مندان به کتاب است.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها