شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
مطالعه دانشجویان به کتاب‌های درسی محدود می‌شود/ باید تبلیغات کتاب را به سطح شهر بیاوریم

مدرس و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان و مدیر کتابخانه و مرکز نشر آن دانشگاه، گفت: دانشجویان چندان اهل مطالعه نیستند و مطالعه آن‌ها به کتاب‌های درسی محدود می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از استان گلستان، همایون جمشیدیان (مدرس و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گلستان) با اشاره به نقش تبلیغات در توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین دانشجویان و آحاد مردم، گفت: به نظر می‌رسد همان‌طور که تابلوهای تبلیغاتی برای کلاس‌های کنکور و یا جلسات روان‌شناسی نصب می‌شود، تابلوهایی در خصوص جلسات معرفی کتاب نصب و نقد و بررسی آن‌ها نیز باید در سطح شهرها نصب شود تا بر اهمیت فرهنگ کتاب‌خوانی تأکید شود و بر توجه عموم جامعه به مسئله کتاب تأثیر بگذارد.

وی سپس طرح‌های تخفیف فصلی کتاب که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باهدف رونق بخشیدن به بازار کتاب، ترویج کتاب‌خوانی و ارائه تسهیلاتی در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور که مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می‌کنند را بسیار خوب ارزیابی و بیان کرد: البته اطلاعی از آمار و میزان فروش ندارم اما در مجموع مشوق خوبی برای خرید کتاب و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی است.

این مدرس دانشگاه و نویسنده مجموعه داستان «ندارد» پیرامون وضعیت توزیع کتاب نیز یادآور شد: به‌طورکلی وضعیت توزیع به نظرم چندان مناسب نیست، از کتاب‌های تازه منتشر شده بیشتر از طریق مجلات آگاه می‌شوم و کتاب‌فروشی‌های کمی هستند که کتاب‌های غیردانشگاهی داشته باشند. البته از طریق سایت‌ها می‌توان کتاب‌ها را سفارش داد و یا برخی کتاب‌فروشی‌ها همکاری می‌کنند و زحمت می‌کشند سفارش کتاب را می‌پذیرند.

وی در خاتمه با آرزوی توسعه بیشتر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه، گفت: برای بهبود مطالعه در کشور به زمان طولانی نیاز داریم. آموزش و پرورش گام‌هایی در این زمینه برداشته ولی در روزگاری که نوجوانان و جوانان دوست دارند اوقات فراغت خود را در فضای مجازی بگذرانند، رسیدن به وضع مطلوب دشوار به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها