دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
​رفتار با اسرای جنگی از نگاه حقوق اسلام و بین‌الملل

کتاب «پشت میله‌های سرد»، ضمن تعریف عرفی و حقوقی اسیر در جوامع مختلف و قواعد ناظر بر حسن رفتار با آن‌ها، به شواهدی عینی از خاطرات اسیران جنگی ایران و عراق می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موضوع اسيران جنگی و شيوه برخورد با آ‌ن‌ها از قديمی‌ترين موضوعات روابط بين ملت‌ها در جامعه و تاريخ بشری بوده است. اسير جنگی تحت انواع محدوديت‌ها، سختی‌ها، فشارهای جسمی، روحی و اخلاقی قرار دارد و با وجود قواعد و مقررات بين‌المللی حقوق اسير جنگی حتی در دوران معاصر به ندرت رعايت می‌شود. در کتاب «پشت میله‌های سرد (کیفیت رفتار با اسرای جنگی از منظر حقوق اسلام و حقوق بین‌الملل)» به قلم بهروز منصور کوهی، حقوق اسيران جنگی از منظر حقوق اسلام و حقوق بين‌الملل و قواعد ناظر بر حُسن رفتار آن‌ها بررسی می‌‌شود.
 
تعریف عرفی و حقوقی اسیر، اسیر در جوامع مختلف و دیدگاه اسلام، حقوق اسیران جنگی و قواعد ناظر بر حسن رفتار با آنان، اقسام اسختلاص اسیران و حمایت‌های قانونی موضوع، روش‌های رهایی و بازگشت اسیران جنگی و شواهد عینی از خاطرات اسیران جنگی ایران و عراق و نامه‌های اسارت، ازجمله مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «در هنگام جنگ هیچ‌کس مظلوم‌تر و بی‌پناه‌تر از اسیر جنگی نیست. دستگیری پرسنل نظامی هر طرف،‌نه تنها در تضغیف توان رزمی او دستاورد مهمی برای طرف دیگر به‌حساب می‌آید، بلکه عامل مناسبی در کسب اطلاعات و تبلیغات نیز به‌شمار می‌رود... در دوره‌های پیشامدرن، اطلاق واژه اسیر نه تنها شامل نیروهای جنگی طرف مقابل که مشمول کودکان و زنان و سالمندان و همه افرادی می‌شد که در حیطه اقتدار طرف پیروز قرار می‌گرفتند. گذشت زمان و پیشرفت تمدن و گشایش در تفکر آدمیان آشنایی جوامع با فضیلت‌ها و کرامت‌های بشری، غلبه بر سنت‌های جاهلانه، توجه به حقوق بشر، لغو مالکیت و خداوندگاری انسان بر انسان و بردگی، اندیشمندان را وادار کرد تا با نگاهی عمیق‌تر به مساله اسارت نگاه کنند.»
 
نخستین چاپ کتاب «پشت میله‌های سرد (کیفیت رفتار با اسرای جنگی از منظر حقوق اسلام و حقوق بین‌الملل)» در 112 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات مهر حنظله راهی بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها