سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
«اربعین قبله‌گاه اهل یقین» در بازار کتاب

کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین»، حقایقی درباره اربعین حسینی را از ديدگاه لغوی، قرآنی، روايی، عرفانی، تاريخی و ادبی بیان و به گوشه‌هایی از فضائل، آداب و آثار زيارت سيدالشهدا (ع) اشاره می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین» اثر محمدعلی ارزیده در 10 فصلِ «جایگاه عدد در معارف اسلامی و دیدگاه عرفانی»، «اربعین در قرآن، حدیث و عرفان»، «جلوه‌های عاشورایی اربعین»، «اربعین در افق کربلا»، «اعمال، آداب و آثار زیارت اربعین»، «جلوه‌های زیارت اربعین»، «اربعین در انحصار عاشورا»، «حضرت زینب کبری (ع) خورشید اربعین»، «عوامل عظمت و جاودانگی عاشورا و اربعین» و «اربعین در آینه شعر» تدوین شده است.
 
از مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب می‌توان به اربعین در قرآن، اربعین در احادیث، مبعوث شدن پیامبران در چهل سالگی، اربعین در عرفان، اربعین و عاشورا دو جلوه از یک حقیقت هستند، اربعین سیر محبوبی عاشورا، بررسی واقعه عاشورا در دو دیدگاه توحیدی و نفسانی، چهل جلوه از زیبایی‌های عاشورایی در آینه اربعین، قداست اربعین ربطی به حوادث واقع‌شده در آن ندارد، اربعین روز تفکر و اندیشیدن، جلوه دادن شعائر حسینی، اهمیت و فضیلت زیارت امام حسین (ع)، جایگاهی بهشتی برای زائر امام حسین (ع)، تاریخچه پیاده‌روی اربعین، زیارت براساس معرفت، جلوه‌های توحیدی و ثبوتی امام حسین (ع)، امام حسین (ع) حافظ ابدی دین، فلسفه و حکمت زیارت اربعین، اربعین فرهنگ‌ساز عاشورا، حضرت زینب (ع) و حضرت امام حسین (ع)، عوامل موفقیت برای به ثمر رسیدن یک پیام، شواهدی بر حقانیت عاشورا و اربعین و تاریخچه شعر عاشورایی و دوره‌های آن اشاره کرد.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «اربعین براساس اسرار خاص، حقایق ویژه و آثار چشمگیری که دارد، دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای است و بدین جهت «قبله‌گاه اهل یقین» و میعادگاه عاشقان حسینی شده است، به‌نحوی که امروزه، همه عالم شاهد راهپیمایی میلیونی شیعیان و غیرشیعیان، برای زیارت امام حسین (ع) در چنین روزی هستند. در این میان، اصل مهمی که در یک زیارت باید به آن توجه شود، «معرفت» است. در اکثر روایاتی که درباره فضیلت زیارت ائمه هدی (ع) به‌خصوص امام حسین (ع) وارد شده، عبارت «عارفا بحقه» ذکر شده است. عنصر «معرفت» در کنار «عشق و شور» لازمه مقبول و ارزشمند است. لذا شایسته است که زائران پرشور حسینی در ایام اربعین، با نور معرفت به زیارت آن حضرت در کربلا نائل شوند تا حلاوت معنوی و باطنی زیارت کامل، کام آنان را شیرین کرده و آثاری ابدی برایشان به ارمغان آورد.»
 
نخستین چاپ کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین» در 404 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات شفیعی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط