پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
«مجاهدان مشروطه» به چاپ سوم رسید

کتاب «مجاهدین مشروطه» با بررسی پدیده مجاهدان مشروطه، به مطالعه خاستگاه اجتماعی آن‌ها می‌پردازد، تأثیر آنان را بر رویدادهای کشور می‌سنجد، و از زمینه‌های ضعف و نابودی آن نیرو سخن می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشر نی چاپ سوم کتاب «مجاهدین مشروطه» نوشته سهراب یزدانی را منتشر کرد. «مجاهدین مشروطه» کتاب شایسته تقدیر در پاییز 88 بوده است.

این کتاب با بررسی پدیده مجاهدان مشروطه، به مطالعه خاستگاه اجتماعی آن‌ها می‌پردازد، تأثیر آنان را بر رویدادهای کشور می‌سنجد، و از زمینه‌های ضعف و نابودی آن نیرو سخن می‌گوید.

رویکرد کتاب نگاه «از پایین» به مشروطیت و تلاش برای پرتو انداختن بر تاریخ اجتماعی ایران در این برهه زمانی است.




به گفته سهراب یزدانی، مولف کتاب که استاد تاریخ دانشگاه خوارزمی است،‌ «مجاهد» نامی بود که در دوره مجلس اول بر داوطلبان نظامی مشروطه‌خواه گذاشته شد. این نیرو بر تحولات سیاسی و اجتماعی کشور اثری دیرپا گذاشت.

مجاهدان تبریز، در روزهای استبداد صغیر، پرچم مشروطه‌خواهی برافراشتند و شهر خود را در برابر تهاجم نیروهای دولتی حفظ کردند. مجاهدان اردوی شمال هم‌پای بختیاری‌ها بر پایتخت دست یافتند. اما پس از بازگشت نظام مشروطه، مجاهدان چندپاره شدند. آن‌ها به جناح‌های مختلف گرویدند و به عرصه مبارزه سیاسی پا نهادند. سرانجام با انحلال مجلس دوم، نیروی مجاهد از میدان سیاست کنار رفت.

چاپ سوم کتاب «مجاهدین مشروطه» در 344 صفحه با قیمت سی‌وچهار هزار تومان در نشر نی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها