سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت

مجموعه داستان «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» مشتمل بر آثار برگزیده سه دوره جایزه داستان کوتاه سیمرغ نیشابور است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه داستان گروهی «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» از سوی نشر داستان منتشر شد.

این کتاب مشتمل بر مجموعه داستان‌های منتخب دوره اول و دوم و سوم جایزه داستان کوتاه سیمرغ است که مصطفی بیان آن را گردآوری کرده است. این مجموعه داستان‌هایی از نویسندگان جوان نیشابوری را شامل می‌شود که از سوی داوران کشوری سه دوره جایزه داستان کوتاه سیمرغ از سال‌های 1394 تا 1396 گردآوری شده‌اند.  

جایزه مستقل «داستان کوتاه سیمرغ» به ابتکار انجمن داستان سیمرغ نیشابور از سال 1394 پایه‌گذاری شد و با حمایت‌های معنوی اساتید و داستان‌نویسان برجسته حوزه ادبیات داستانی و با هدف تشویق و ترغیب نویسندگان و ایجاد فضایی مناسب برای کشف استعدادهای درخشان و معرفی ظرفیت‌های ادبیات داستانی شهرستان نیشابور پیش رفت.
 
در این کتاب هفده داستان از نویسندگان مختلف آمده است که برخی از آن‌ها عبارتند از؛ «بازی»، «سرخ»، «کن فیکون»، «دره مهربانی»، «نیاز»، «در فاصله چند نخی که میان ماست»، «پیرمردی به رنگ سفید»،‌ «سرخ چون نت‌های ریخته روی پیشانی‌ات» و...

در ابتدای داستان «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» می‌خوانیم:

«ما دو تا نیمه از یک چیز بودیم. مثل یین و یانگ. متصل و در حال منفصل. سیاه و سفید. جدا از این که سیاه چه خصوصیاتی دارد، من دوست دارم یین باشم. کسی که یین را تعریف کرده است شاید درباره خصوصیت زنانه‌اش درست نگفته باشد، چون بابا هم مثل من یک یین است. در سایه. در خلوت‌گاه خودش و در پشت پرده‌ای از ابهام که با باد می‌جنبد، اما کم‌تر کسی می‌تواند آن را با دست پس بزند.»

فضای داستان‌های این مجموعه بسیار با هم متفاوت است و این تفاوت شامل زبان و لحن نیز می‌شود که دلیل آن وجود نویسندگانی مختلف با سبک‌های متفاوت است. در بخشی از داستان «پیرمردی به رنگ سفید» می‌خوانیم:
«پیر شدن سال‌ها طول نمی‌کشد. آدم توی یک روز پیر می‌شود. وقتی که صبح از خواب بیدار شد، موقع شستن صورتش توی آینه متوجه کوچک‌شدن چشم‌هایش می‌شود. بعد می‌فهمد خیلی از کارها را نباید انجام بدهد. می‌فهمد خیلی کارها را دیگر نمی‌تواند انجام بدهد. هر روز به این فکر می‌کند که دیگر تمام شد. البته افکار برایش خطری ندارد،‌ چون دست از مبارزه با او برداشته. فقط یک کار را می‌تواند انجام بدهد: این که بنشیند گوشه‌ای و به یک نقطه زل بزند.
 
مجموعه داستان «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» در  134 صفحه و تیراژ 500 نسخه به قیمت 16000 تومان از سوی نشر داستان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها