پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸
واگذاری امور اجرایی به اهالی نشر در آینده نزدیک

همزمان با دومین روز سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دومین بخش برنامه «الف، ب، بسم الله» برگزار شد، در این برنامه بحث واسپاری امور اجرایی به اهالی نشر و حمایت از تشکل‌های صنعت نشر بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دومین برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» که همزمان با روز دوم سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (پنجشنبه 13 اردیبهشت) برگزار شد، موضوعاتی چون چالش‌های حوزه چاپ و نشر و مساله بازاریانی کتاب در گفت‌وگو با کارشناسان و ناشران حوزه‌های مختلف به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
 
در این برنامه، داریوش رضوانی مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فتح‌الله فروغی مدیر انتشارات شورا و ملیحه جعفری نویسنده و مترجم پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان در بخش «رو در رو» حضور داشتند، در این بخش شهرام‌گیل‌آبادی و امین خرمی در گفت‌وگو با میهمانان، درباره جایگاه نمایشگاه کتاب در رشد و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و در ادامه درباره چالش‌های حوزه چاپ و نشر به گفت‌و‌گو پرداختند.
 
در این گفت‌وگو، رضوانی با تاکید بر پذیریش آسیب‌های موجود در حوزه چاپ و نشر، ضمن اشاره به تلاش‌های دولت برای برون‌سپاری فعالیت‌های فرهنگی به دست اهالی نشر در بخش خصوصی گفت: آنچه طی سال‌های اخیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بدنه فرهنگی مد نظر مسوولان بوده، مقوله چابک‌سازی فعالیت‌های اداری و حمایت از بخش خصوصی برای به دست گرفتن سکان هدایت چاپ و نشر در کشور بوده است.
 
مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مهمترین گام‌ها در این زمینه در طی سال‌های اخیر در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برداشته شد. طی این مدت شاهد بودیم که کمیته‌ها و اصناف بیش از نیمی از اداره امور اجرایی نمایشگاه را دست داشته اند و در این زمینه پیشرفت‌ها و توفیق‌های فراوانی حاصل شد و تلاش خواهیم کرد تا در آینده نزدیک امور اجرایی را به اهالی نشر واگذار کنیم و بخش دولتی تنها نگاه نظارتی و حمایتی خود را داشته باشد.
 
فروغی نیز در سخنانی  بر عدم لزوم حضور ناشران دولتی برای اداره امور نشر در کشور تاکید کرد و گفت: اگر هدف تقویت و اعتماد به بخش خصوصی و تحقق اصل 44 قانون اساسی است، دیگر حضور و فعالیت ناشران دولتی معنایی ندارد؛ زیرا در زمینه حمایت‌های دولتی هم باز هم ناشران دولتی در الویت هستند و ناشران خصوصی در این بازار محلی برای ابراز وجود پیدا نمی‌کنند.
 
مدیر انتشارات شورا تصریح کرد: وقتی حداکثر میزان خرید وزارت ارشاد از ناشران دولتی است و بیشتر حمایت‌ها از این دست ناشران انجام می‌شود، ناشران خصوصی به جای تشویق برای ادامه مسیر، بیشتر دلزده می‌شوند و این موضوع در آینده می‌تواند آسیب‌های متعددی را در حوزه نشر کشور با خود به همراه داشته باشد.
 
جعفری نیز در ادامه این گفت‌وگو به مساله عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حقوق نویسندگان و مولفان به عنوان یکی از آسیب‌های موجود در حوزه چاپ و نشر کشور اشاره کرد و افزود: وفتی یک کتاب  سال‌ها برای انتشار منتظر مجوز می‌ماند و نویسنده مجبور است دستمزد سالی که کتاب را به ناشر سپرده و نه سالی که کتاب به چاپ رسیده را دریافت کند، مسلم است که انگیزه‌های معیشیتی توان تخیل که لازمه نگارش است را از او می‌گیرد و همین مساله در نهایت به افت کیفی آثار در بدنه نشر کشور بدل می‌شود.
 
همچنین در بخش «سرای اهل قلم» این برنامه، رضا جلالی کارشناس فرهنگی با مازیار شیربانی مقدم، مشاور و برنامه‌ریز انتشارات قلم چی درباره حوزه نشر آثار دانشگاهی، کمک درسی و جایگاه آن در بدنه نشر کشور به گفت‌وگو پرداخت.
 
از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به «با کتابخوان» شامل نظرات مردم درباره نمایشگاه کتاب، «60 ثانیه» دربردارنده معرفی کتاب نویسندگان و «تحلیل 31» بحث و تبادل نظر درباره موضوعات روز عرصه کتاب اشاره کرد که با حضور مسئولان فرهنگی، ناشران و نویسندگان برگزار می‌شود.
 
بخش «تحلیل 31» برنامه امروز «الف، ب، بسم الله»، به جایگاه کتاب‌های شعر و ترانه در میان آثار ادبی حاضر در نمایشگاه اختصاص داشت که در این بخش امین خرمی با سیدهادی حسینی نژاد شاعر، ترانه‌سرا و فعال رسانه‌ای به گفت‌وگو پرداختند.
 
همچنین فاطمه آبایی بخش مرور اخبار نمایشگاه و شهاب دارابیان در بخش «تیتر داغ» به بازتاب مهمترین تیترهای اخبار خبرگزاری کتاب ایران «ایبنا» پرداخت که این تیترها بر اساس موضوعات مطرح شده در خلال بحث‌های برنامه روی خروجی این خبرگزاری قرار می‌گرفت.
 
برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» در روزهای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز از ساعت 16 تا 17:30 دقیقه بر روی موج FM 103.5  و در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اجرا می‌شود. تهیه‌کننده این برنامه، فرهاد دهنوی و کارشناسان آن شهرام گیل‌آبادی، رضا جلالی و امین خرمی هستند.
 
 سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها