جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
برگزیدگان مهرگان علم معرفی شدند

دوازدهمین و سیزدهمین دوره جایزه مهرگان علم عصر امروز برگزیدگان خود را اعلام کرد.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جایزه مهرگان علم، در مراسمی که عصر امروز در نیاوران برگزار شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

بیانیه هیأت داوران جايزه مهرگان علم در حوزه محیط زيست دوره‌های دوازدهم و سیزدهم - سالهای 1394-95 به شرح زیر است:

جایزه مهرگان علم (علم برای همه) که با پیشنهاد دبیرخانه جایزه مهرگان علم و تصویب هیات داوران، از سال 1385به خاطر اهمیت حیاتی حفظ و حراست از محیط زیست ایران، جایزه مهرگان محیط زیست نیز نامیده می‌شود، اینک وارد سیزدهمین سال حیات خویش می‌گردد.

در طی سال‌هایی که جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست برگزار شده زوایای مختلف مصایب و مشکلات محیط زیست ایران تا حد زیادی شکافته شده است اما شرایط این روزهای محیط زیست و آثار سوء آن بر زندگی روزانه بیشتر ایرانیان، ضرورت توجه به محیط زیست را دو چندان می‌کند. آسیب‌های ناشی از خشکسالی، سیل، هوای آلوده، ریزگرد، خشک شدن و آلوده شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها در این روزها گویا به مسأله‌ای عادی بدل شده است.

هیأت داوران مهرگان علم در میانه این شرایط و اوضاع نابسامان، به سهم خود تلاش کرده با جستجوی کوشندگان بی‌ادعا و گمنام محیط زیست، معرفی برنامه‌های نوآورانه ترویجی و آموزشی و با نکوداشت چهره‌های تأثیرگذار و تشکل‌های مردمی نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ حفظ و نگهداری محیط زیست ایفا کند.

هیات داوران اعتقاد راسخ دارد در صورتی که چهره‌های علمی و کارشناسان این رشته بر تلاش خود بیفزایند و حاصل کارهای تحقیقاتی و اجرایی خویش را به صورت کتاب و نشریه منتشر کنند؛ حرکتها و تشکل‌های مردمی بیشتری با کمک نسل جوان -که در هر کشوری مایه امید به آینده است- ایجاد شود و رشد و توسعه یابد؛ مدیران و مسؤولان محیط زیست نیز به دور از مسایل حاشیه‌ای از فعالان مردمی این عرصه حمایت کنند؛ میتوان شرایط ناگوار امروز را تا حدی بهبود بخشید.

در این دوره علاوه بر بخش بهترین کتاب تألیفی و تشکل مردم نهاد برتر، بخش چهره تأثیرگذار محیط زیست ایران با عنوان جایزه مهرگان علم ”یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست“ به یک شخصیت تعلق خواهد گرفت.

با بررسی‌های انجام شده در هیأت داوران و برگزاری جلسات اقناعی میان داوران مهرگان علم نامزدهای مرحله نهایی جایزه مهرگان علم به شرح زیر انتخاب شدند:

- بخش برترين کتاب تألیفی:
هیأت داوران مهرگان علم به اتفاق آرا کتاب اکولوژی و محیط زيست خودمونی نوشته آقای دکتر نصرتالله صفائیان از نشر معین را به دلیل دارا بودن زبان و بیانی ساده و کمک به آشنا کردن عموم مردم با محیط زيست به عنوان اثر برگزيده هیأت داوران شایسته دریافت تنديس مهرگان علم و لوح تقدير میداند.

همچنین هیأت داوران مهرگان علم به اتفاق آرا کتاب راهنمای میدانی طبیعت گردی با گیاهان ايران نوشته آقای مجید اسکندری از انتشارات ایرانشناسی را به عنوان اثر تقدير شده هیأت داوران شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان علم می‌داند.

- بخش يک عمر تلاش در عرصه محیط زيست:
هیأت داوران مهرگان علم به اتفاق آرا آقای دکتر بهرام حسنزاده کیابی را به عنوان چهره تأثیرگذار در عرصه محیط زیست ایران برگزیده و با عنوان يک عمر تلاش در عرصه محیط زيست شایسته دریافت تنديس مهرگان علم و لوح تقدير می‌داند.

هیأت داوران مهرگان علم همچنین به اتفاق آرا آقای سید باقر موسوی را به عنوان چهره تأثیرگذار در عرصه محیط زيست ايران انتخاب کرده و شایسته تحسین و دریافت لوح تقدیر مهرگان علم می‌داند.

- بخش برترين تشکل مردم‌نهاد:
هیأت داوران انجمن سبزگستران پاقلات؛ تشکل مردمی در نزدیکی لامرد در جنوب استان فارس؛ را برای فعالیت‌های مؤثر زیست محیطی، مقابله با بیابانزایی و ایجاد پارک جنگلی به وسعت چهار هکتار، کشت نهال و گیاهان دارویی، ایجاد منطقه شکار ممنوع و احداث پاسگاه محیطبانی، علوفهرسانی، ساخت آبانبار و آبشخور برای حیات وحش، جلب مشارکت جوامع محلی و آموزش آنها شایسته عنوان تشکل مردمنهاد برگزيده هیأت داوران و دریافت تنديس مهرگان، جايزه نقدی و لوح تقدير مهرگان علم می‌داند.

هیأت داوران همچنین گروه مردمی ديدهبان استهبان فارس؛ تشکل مردمی در استهبان استان فارس؛ را برای فعالیت‌های مؤثر زیست محیطی، نجات پرندگان مهاجر در چندین مرحله با حداقل امکانات، جلب مشارکت اهالی روستای بستروم فارس برای نجات جان  1000جوجه فلامینگوی گرفتار شده در آبگیرهای خشک شده پارک ملی
بختگان را شایسته عنوان تشکل مردم نهاد تحسین شده هیأت داوران و دریافت لوح تقدير مهرگان علم دانست.


اسکندر فیروز، هوشنگ ضیايی، عبدالحسین وهابزاده، محمد درويش، اسماعیل عباسی، مژگان جمشیدی و کاوه فیضاللهی ​هیأت داوران مهرگان علم بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها