سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
مایکل هلیدی زبان‌شناس استرالیایی درگذشت

مایکل هلیدی زبان‌شناس و بنیان‌گذار دستور نقش‌گرای نظام‌مند درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مایکل هَلیدی، زبان‌شناس نامدار بریتانیایی، در ۹۳سالگی درگذشت.

«مایکل الکساندر کرکوود هالیدی» متولد 13 آوریل 1925 زبان‌شناس استرالیایی الاصل و متولد و بزرگ‌شده انگلستان است. هالیدی در 1942، داوطلب شرکت در طرح ملی دوره‌های آموزش زبان‌های خارجی شد که در آن، برای تحصیل در رشته «زبان چینی» انتخاب شد. پس از 18 ماه تحصیل زبان چینی، او یک سال در هند با یک سازمان اطلاعاتی کشور چین در زمینه فعالیت‌های ضدجاسوسی مشغول به همکاری شد.



وی پس از بازگشت از چین، دکترای خود را در رشته زبان‌شناسی چینی از دانشگاه کمبریج زیر نظر استاد «گوستاو هالام» اخذ کرد. پس از 13 سال تدریس زبان، وی تخصص خود را به «زبا‌ن‌شناسی» تغییر داد و به طور تخصصی‌تر بر «توسعه دستور زبان نقش‌گرای نظام‌مند» متمرکز شد. نخستین موقعیت دانشگاهی هالیدی، دستیاری استاد در رشته زبان چینی، در دانشگاه کمبریج بود. سپس به مدت دو سال به ادینبورگ برای تدریس زبانشناسی عمومی نقل مکان کرد. 6 سال هم در دانشگاه UCL تدریس کرد. سپس به مدت یک سال با مرکز مطالعات پیشرفته علوم رفتاری دانشگاه استنفورد همکاری داشت. در سال 1974 به بریتانیا بازگشت و به عنوان استاد زبانشناسی دانشگاه مشغول به کار شد. در سال 1976 برای تدریس به دانشگاه سیدنی استرالیا رفت و تا سال 1987 که بازنشسته شد، در آنجا ماند. نکته قابل توجه در زندگی علمی هلیدی این است که او با استفاده از درک اصول اولیه زبان به طرح «نظریه‌ها و شیوه‌های آموزش زبان» پرداخت.


رقیه حسن و مایکل هلیدی

از جمله تالیفات هلیدی که به فارسی نیز ترجمه شده است،‌ می‌توان به «آمار در علوم تربیتی و تربیت بدنی» و « زبان، بافت و متن» اشاره کرد.






 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها