سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
از مکتب‌های ادبی تا «خوانه‌ داستان حسین آتش‌پرور»

انجمن ادبیات داستانی گناباد از سال 95 پایه‌گذاری شده است و به تازگی نام «خوانه‌ داستان حسین آتش‌پرور» را بر محل اجتماع خود نهاده‌ است.

ابوالفضل حسینی شاعر و مدیر انجمن ادبیات داستانی گناباد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این انجمن و اقدامات آن گفت: انجمن ادبیات داستانی گناباد در دی ماه سال 1395 پایه‌گذاری شد و بلافاصله نشست‌های منظم هفتگی خود را آغاز کرد. در ابتدا هدف، جذب شیفتگان ادبیات و داستان‌نویسان و تشکیل یک محفل ادبی– فرهنگی بود تا بستر مناسب برای بالیدن نویسنده فراهم شود. در تمام جلسات یک یا چند داستان کوتاه از نویسندگان ایران و جهان خوانده و تحلیل می‌شد. همچنین نظریات و مباحث گوناگون مرتبط با ذات ادبیات و نظریه‌های ادبی، فلسفه هنر و زیبایی شناسی ، مطالعه و تحلیل سبک‌ها و مکتب‌های ادبی و آثار شاخص آن ، بررسی مدرنیته ، مدرنیسم و پسامدرنیسم و تأثیر آن بر ادبیات، به صورت درس گفتارهای پراکنده یا مدون ارائه شد.

حسینی ادامه داد: عناصر و مبانی داستان کوتاه تدریس و به صورت عملی تحلیل و تمرین‌هایی برای داستان‌نویسی تعیین می‌شد و آثار تولید شده مورد نقدوبررسی قرار می‌گرفت . این روند با هدف کلی شکل‌گیری یک محفل تخصصی ادبیات و مرور قواعد اولیه داستان‌نویسی و دیدگاه‌های نقد و نظریه ادبی با تمرکز بر شناخت جنس ادبیات، فرم و ساخت داستان کوتاه به مدت یک سال ادامه یافت.



این داور جایزه مهرگان ادب در ادامه به نام‌گذاری این انجمن به نام حسین آتش‌پرور اشاره  و بیان کرد: از همان آغاز راه، این اندیشه پدید آمد که برای توانمندشدن شرکت‌کنندگان در نشست‌های انجمن، در کنار مباحث آموزشی و نظری باید با نویسندگان با تجربه و برجسته و همچنین با رویدادهای فرهنگی و ادبی هم ارتباط برقرار کرد. یکی از نویسندگان نوگرای معاصر حسین آتش‌پرور است که در برخی از آثار داستانی خود مانند مجموعه داستان‌های «ماهی در باد»، «اندوه» و رمان « خیابان بهار آبی بود » ، با کاربست خلاقانه مؤلفه‌های بومی گناباد از قبیل گویش، فرهنگ ، آداب و رسوم ، اسطوره ها و ... تصویری از سیمای مردم این منطقه را وارد ادبیات داستانی ایران کرده است. به همین دلیل به رسم ادب، ترویج فرهنگ سپاس و برای بهره بردن بیشتر از توانمندی‌های ایشان، با تصمیم جمعی اعضای انجمن، نام آن به «خوانه‌ داستان حسین آتش پرور» تغییر یافت  و جشن این رویداد نیز در اسفند سال گذشته در مراسم شب ادبیات گناباد (شاهدان اسفند) با حضور وی و جمعی از چهره‌های ادبی خراسان و اعضای انجمن برگزار شد. 

حسینی ادامه داد: در مورد کلمه «خوانه» باید گفت که واژه‌ای است که بر اساس قواعد زبان فارسی برساخته شده است. بن مضارع برخی افعال به اضافه «ه» اسم می‌سازد مانند کوبه از مصدر کوبیدن یا پویه از مصدر پوییدن و در مواردی هم اسم ابزار است. واژه خوانه در خواندن، به معنای سرا است که این کاملا قابل فهم است چرا که این انجمن سرای داستان است، اما افزون بر آن با این نگارش، توسع معنایی پیدا می کند و بر جایگاهی دلالت دارد که عمل خواندن در آن انجام می‌شود. عملا هم در جلسات ۴ساعته هفتگی همیشه یک داستان و یکی از کتاب‌هایی که از قبل تعیین و خوانده شده مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرد. در حقیقت در این محفل یک کمپین کتابخوانی پاگرفته که همه شرکت کنندگانش هر هفته یک کتاب و برای مثال در طی سه ماه دست کم دوازده عنوان کتاب خوانده و درباره اش بحث و تحلیل کرده اند.



حسینی افزود: دوره دوم کارگاه های هفتگی خوانه داستان آتش پرور با یک برنامه مدون و تخصصی از دی ماه 96 آغاز شد . در این دوره یک ساله جلسات شامل سه بخش است :

1. داستان خوانی و تحلیل فرم ، ساخت و محتوای آن
2. جمع خوانی و تحلیل کتاب هایی که بصورت یک برنامه هفتگی 14 ماهه بر اساس نیازهای شناخته شده اعضا تدوین شده است. هدف از این بخش ارتقای توان تحلیل و گفت‌وگو و افزایش سواد پایه‌ای اعضا درباره ادبیات معاصر داستانی ایران و جهان است
3. کارگاه نوشتن خلاق ؛ نوشتار اعضا پس از ارائه ی تمرین هایی در همان جلسه خوانده می شود و با توجه به منشور زیبایی که از کنار هم قرار گرفتن پاره های نوشتاری ، یادداشت ها و داستان های کوتاه اعضا در این بخش کارگاه شکل می گیرد ، مجموعه ای با ساختاری نو گردآوری و در پایان سال 97 به صورت یک کتاب منتشر خواهد شد که افزون بر جذابیت ادبی، راهنمایی برای کارگاه های نوشتن خلاقه خواهد بود. بر طبق برنامه‌ای که برای فعالیت‌های خوانه ی داستان آتش پرور تهیه شده است، در هر فصل یک کارگاه تخصصی ( با موضوعات ادبیات ، فلسفه ، زیبایی شناسی ، اصول نگارش و ویرایش ) و یک جلسه دیدار با نویسندگان صاحب سبک معاصر برگزار خواهد شد .

این نویسنده و منتقد ادبی در پایان خاطرنشان کرد: این رویداد موجب هویت‌بخشی به انجمن و تقویت انگیزه اعضا شده است . طی سال نخست یک مجموعه داستان کوتاه از اعضای انجمن گردآوری شده که به صورت آنتولوژی داستان منطقه آماده انتشار است . یک دوره 12 جلسه‌ای تاریخ فلسفه با تدریس  یکی از اعضای فرهیخته انجمن نیز در حال برگزاری است که درس‌گفتارهای آن تدوین و در سال جدید منتشر خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمانه روشن زاده ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
    این خیزش سبز و بالنده نوید دهنده و امید بخشنده است . پیروز و سرفراز باشید تا همیشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها