چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
استیون هاوکینگ درگذشت

استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس و فیزیکدان نظری برجسته بریتانیایی ساعاتی پیش در 76 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - استیون ویلیام هاوکینگ، فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بامداد امروز  (14 مارس) در خانه‌اش در کمبریج درگذشت. خبر درگذشت وی را خانواده‌اش تایید کردند اما دلیل آن عنوان نشده است.

فرزندان هاوکینگ، لوسی، رابرت و تیم در بیانیه‌ای اعلام کردند: «با غم و اندوهی عمیق به اطلاع می‌رسانیم که پدر دوست داشتنی ما امروز درگذشت. هاوکینگ دانشمند بی‌نظیر و مرد فوق‌العاده‌ای بود که آثار و میراثش در طی سا‌ل‌ها جاودان خواهد ماند.»

او شناخته‌شده‌ترین فیزیکدان معاصر بود که با شفافیت بی‌نظیری رازهایی از زمان، مکان و چاله‌های سیاه را در کتاب خود با عنوان «تاریخچه مختصر زمان» نوشت و خیلی زود به پرفروش‌ترین کتاب در سطح جهانی تبدیل شد و هاوکینگ را بعد از اینشتین به نامدارترین چهره در عرصه فیزیک مبدل کرد.

استیفن هاوکینگ در کتاب‌هایش به زبان ساده و قابل فهم، پیچیده‌ترین مسائل فیزیک جدید و کیهان شناسی و بخصوص ماهیت زمان و فضا را بررسی کرده و نظریات و محاسبات خودش را شرح داده است.  او در کتاب معروف خود «تاریخچه زمان» نیز پیچیدگی نظام هستی و جهان آفرینش را به تصویر کشیده و نشان داده که نظریه نسبت عام انیشتین متضمن آغازی ناگزیر برای جهان و پایانی احتمالی برای آن است. هاوکینگ در کتاب «زندگی من» که از جمله کتاب‌های خودنگاری است، خاطرات دوران کودکی خود را نگاشته و تلاش کرده بیش از هر چیز به مخاطبش نزدیک شود و او را چون محرم اسرار خود دانسته است.

وی که سال‌‌ها بود به خاطر ابتلا به بیماری ALS، توانایی صحبت و حرکت نداشت سال گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود که انتظار نداشته تا 75 سالگی عمر کند و برای این که هنوز زنده است خود را آدم خوش‌شانسی به حساب می‌آورد.

او که از 21 سالگی با بیماری ALS دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، در ادامه زندگی دست از تلاش برنداشته و همچنین به نوشتن مقاله و ارائه تئوری‌های جدید می‌پرداخت. بزرگترین آرزوی او که با کمک خانواده و دستیارانش به فعالیت های علمی خود ادامه می داد این بود که راه حلی برای درمان بیماری ‌َALS پیدا شود. وی با کمک کامپیوتر مخصوصی که برای او طراحی شده بود روزانه نزدیک به 2600 کلمه می‌نوشت. مقاله‌های علمی و کتاب‌های او نزدیک به 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها