شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
كتاب «سنگلج» رونمایی می‌شود

مراسم رونمايي از كتاب «سنگلج» نوشته ناصر تكميل‌همايون يكشنبه ١٣ اسفند در کافه تهرون برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم رونمايی از كتاب «سنگلج» نوشته ناصر تكميل همايون يكشنبه 13 اسفند برگزار می‌شود. مراسم رونمايی از كتاب «سنگلج» از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

این مراسم از ساعت 17 تا 18 و 30 دقیقه در كافه تهرون برپا می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در آن می‌توانند به نشانی خیابان ويلا، كوچه خسرو، پلاك ٣٩، طبقه دوم مراجعه کنند.

سنگلج یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است. محله سنگلج از ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت تا بازار قوام‌الدوله و از غرب تا خیابان وحدت اسلامی و 30 تیر و از شرق تا خیابان خیام امتداد داشته‌ است. تئاتر سنگلج از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر در ایران است که هنوز دایر است. برخی نام سنگلج را دگرگون‌شده «سنگ رج» دانسته‌اند. رج به معنی ردیف است و اصطلاح سنگ رج مربوط به تقسیم آب با پاره‌های سنگ بوده‌ است.

این محله از غرب ارگ سلطنتی تا خیابان شاهپور (وحدت اسلامی) و از شرق تا خیابان جلیل‌آباد (خیام) امتداد داشت. دروازه قزوین، بازارچه قوام‌الدوله و دروازه محمدیه در این محله قرار داشت و از محله‌های پرجمعیت و آباد تهران محسوب می‌شد. از تکیه‌های مهم و معروف آن، تکیه قورخانه کهنه از همه مشهورتر بود. دو گذر معروف این محله گذر تقی‌خان و گذر شریف‌الدوله بود که به درخونگاه منتهی می‌شد. چندین حمام بزرگ با خزینه‌ها و چال حوضهای عظیم در سنگلج وجود داشت.

این محله پرجمعیت و آباد در سال‌های اولیه حکومت رضاشاه و با تقارن جنگ جهانی دوم رو به ویرانی نهاد و با ورود سربازان بیگانه به تهران برخی محلات به مانند سنگلج نابود و به محله‌ای ترسناک و متروکه مبدل شد. در قسمتی از این محل با حفر سه حلقه چاه بزرگ به کوشش همسر علی رزم‌آرا (نخست‌وزیر وقت) و عده‌ای از بانوان خیر و همکاری شهرداری پارکی بزرگ احداث  که روز ۲۵ اسفند ۱۳۲۹ افتتاح شد. این محل ۹ پاتوق داشت: پاتوق نایب شعبان، نایب حسین، نایب رمضان، نایب باقر، نایب محمدعلی، نایب صحبت، نایب سید علی اکبر، نایب وهاب.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها