سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
از کتاب‌های نویسندگان نابینا و کم‌بینا حمایت شود

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، ضمن اعلام خبر ارسال 79 اثر به دبیر‌خانه نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایان و کم‌بینایان هفتم اسفند‌ماه را زمان اختتامیه این رویداد فرهنگی اعلام کرد.

منصور شادکام؛ قائم مقام انجمن نابینایان ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)  درباره برگزاری نخستین جشنواره کتاب نابینایان و کم‌بینایان عنوان کرد: فراخوان نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایان و کم‌بینایان بیست آذر‌ماه منتشر شد. بعد از 28 دی‌ماه و اتمام مهلت ارسال آثار از سراسر کشور 79 اثر به دبیر‌خانه جشنواره ارسال و دوم بهمن‌ماه آثار برای داوری به موسسه خانه کتاب تحویل داده شد.
 
شادکام با اشاره به بیشترین و کمترین آثار از نظر موضوعی ادامه داد: متولیان  موضوعات جشنواره را محدود نکرده بنابراین علاقه‌مندان در موضوعات دلخواه به ارسال اثر اقدام کردند. بیشترین آثار به شعر و کمترین به معماری و کودک و نوجوان اختصاص دارد. افراد بینا که درباره نابینایی یا کم‌‌بینایی، اثری داشتند نیز مجاز به شرکت در جشنواره بودند براساس آمار 30 اثر از سوی افراد بینا و مابقی به همت علاقه‌مندان نابینا و کم‌بینا به دبیر‌خانه ارسال شده است.
 
شادکام درباره داوری نخستین جشنواره ملی کتاب کم‌بینایان و نابینایان افزود: داوری در دو مرحله انجام می‌شود و 30 داور در مرحله نخست آثار را ارزیابی  و در نهایت آثار منتخب تا آخر بهمن‌ماه بررسی می‌‌شود. آیین اختتامیه نیز هفتم اسفند‌ماه برگزار می‌شود.
 
دبیر نخستین جشنواره کتاب نابینایان و کم‌بینایان درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: تاکید بر توانمندی افراد نابینا و کم‌بینا در حوزه نویسندگی و خلق اثر، همچنین معرفی و حمایت از نویسندگانی که برای انتشار اثر خود از توانایی مالی برخوردار نیستند، به‌عنوان اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی تعیین شده است.
 
شادکام با اشاره به حمایت قابل توجه موسسه خانه کتاب در برگزاری نخستین جشنواره کتاب نابینایان و کم‌بینایان افزود: موسسه خانه کتاب و معاونت پژوهشی این موسسه در شکل‌گیری این جشنواره، داوری و همچنین اطلاع‌رسانی مشارکت داشتند. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،‌ قائم مقام انجمن نابینایان ایران، انجمن علمی، آفرینش‌های هنری معلولان ایران و دفتر فرهنگ معلولین قم از اعضای شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایان و کم‌بینایان هستند. برنامه‌ها در هفت جلسه بررسی و هشتمین جلسه برای نهایی کردن مقدمات برگزاری آیین اختتامیه نیز فردا برگزار می‌شود.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با تاکید بر لزوم حمایت از نویسندگان نابینا و کم‌بینا از بی‌توجهی برخی نهاد‌‌ها برای تحقق وعده‌ها برای برگزاری جشنوراه انتقاد کرد و ادامه داد: وعده برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها که در ابتدای شکل‌‌گیری جشنواره قول‌های مساعدی برای حمایت داده بودند؛ متاسفانه محقق نشد. اصرار داریم که از کتاب‌های نویسندگان مظلوم نابینا و کم‌بینا حمایت و بخشی از بودجه‌ فرهنگی برای این جریان تخصیص داده شود.
 
شادکام درباره تعداد برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کتاب نابینایان و کم‌بینایان گفت: در آیین اختتامیه از هر یک از گروه‌ نویسندگان کم‌بینا و نابینا سه برگزیده معرفی و تجلیل خواهند شد؛ علاوه براین در نظر داریم که یک عنوان کتاب برگزیده و یک ناشر فعال در حوزه تولید کتاب‌های گویا نیز تجلیل می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها