سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
​برنده‌ قدیمی‌ترین جایزه ادبی بریتانیا معرفی شد

جایزه‌ی تیت‌بلک، قدیمی‌ترین جایزه‌ی ادبی بریتانیا، به رمان «کولی‌های کوچک» نوشته‌‌ی ایمر مک براید، نویسنده‌ی ایرلندی، تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ایمر مک براید، نویسنده ایرلندی، موفق شد با دومین اثرش با عنوان «کولی‌های کوچک» جایزه 10 هزار پوندی «جیمز تیت بلک» را که عنوان قدیمی‌ترین جایزه ادبی انگلستان است از آن خود کند.
 
هیئت داوران این جایزه‌ی ادبی در بیانیه‌ای دومین اثر مک براید را ترسیم فوق‌العاده‌ای از وجدان یک دختر جوان توصیف کردند که مشتاقاته زندگی جدیدی را در لندن شروع می‌کند.
 
الکس لاری، یکی از اعضای هئیت داوران، گفت، این اثر سرشار از بذله‌گویی و انرژی و شهامت است. «کولی‌های کوچک» روایتی از زندگی یک دختر 18 ساله است که تلاش می‌کند در پایتخت بریتانیا زندگی جدیدی را شروع کند.
 
به نوشته‌ی روزنامه‌ی گاردین، بیش از 400 اثر برای این دوره‌ی جایزه ادبی انگلستان کاندید شده بودند که برنده نهایی توسط آکادمی دانشگاه ادینبورگ انتخاب شد.
 
از نامزدهای سرشناس این جایزه‌ی ادبی جو باکر، گارس گرین ول و مورگان بودند.
 
ایمیر مک براید سال 2004 طی شش ماه اولین  اثر خود به نام «دختر یک چیز نیمه‌شکل یافته است» را نوشت. اما ده سال طول کشید تا توانست آن را به دست ناشری برای چاپ بسپارد.
 
مک براید با اولین اثرش توانست جوایز بسیاری را اعم از جایزه گلدن اسمیتس، جایزه یادبود جفری فیبر، جایزه فولیو، جایزه ادبیات داستانی زنان، جایزه ادبیات داستانی گروه ایرلندی کری و جایزه دسموند الیوت را در سال 2014 نصیب خود کند.
 
به نوشته‌ی گاردین، جایزه بخش زندگی‌نامه‌ای «جیمز تیت بلک»  نیز نصیب لاورا کامینگ، منتقد هنری و نویسنده کتاب «مرد رو به نابودی»، شده است.
 
جایزه‌ی ادبی جیمز تیت بلک سال 1919 میلادی توسط جانت کوتس، همسر وی، بنیان‌گذاری شد تا یادآور همسر درگذشته‌اش باشد.
 
این جایزه ده هزار دلاری هر ساله به بهترین اثر داستانی تخیلی و نیز بهترین زندگی‌نامه اعطا می‌شود. فارغ‌التحصیلان دانشگاه ادینبورگ هر سال با بررسی 400 اثر برندگان این جایزه ادبی را معرفی می‌کنند.
دی .اچ. لارنس، آنجلا کارتر، گراهام گرین، جیم گریس و ضیاء حیدررحمان از جمله نویسندگانی بوده‌اند که پیش از این موفق به کسب این جایزه شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها