شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۷
مجيدي و تاريخ زيبايي‌شناسي جديد به روايت اكسفورد

فريبرز مجيدي از برگزيدگان كتاب سال 86، ترجمه نخستين جلد از مجموعه مالات زيبايي‌شناسي اكسفورد را از سوي انتشارات فرهنگستان هنر به چاپ رساند. اين مجموعه شامل مقالات متعددي است كه ترجمه 10 مقاله آن به عهده مجيدي بوده است. جلد نخست اين مجموعه، دربر گيرنده دو مقاله از جرولد لوينسون و پل گاير است.\

مجيدي در گفت‌وگو با خبر گزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين مجموعه گفت: انتخاب اين كتاب براي ترجمه، نه از سوي من، كه در واقع تصميم انتشارت فرهنگستان هنر بوده است. از مقالات اين مجموعه، ترجمه ده مقاله به من محول شد و در جلد نخست، دو مقاله از آن بين، به چاپ رسيد.

مترجم «زيبايي‌شناسي و ذهنيت» ادامه داد: هشت مقاله ديگر در قالب دو كتاب – هر يك با چهار مقاله – احتمالا تا پايان شهريورماه منتشر خواهند شد.

مجيدي تاثير فلسفه اصالت تحصل و پوزيتيويسم انگلوساكسون را در شكل گيري رويكرد اين مجموعه به مقوله زيبايي‌شناسي، محتمل دانست و افزود: با اين وجود، بايد توجه داشت كه نويسندگان مقالات اين مجموعه، طيف وسيعي از مليت‌ها را شامل مي‌شوند و تنها محدود به انگلستان نيستند.

«زيبايي‌شناسي فلسفي و تاريخ زيبايي‌شناسي جديد» اثري است شامل دو مقاله از جرولد لوينسون و پل گاير. مقاله لوينسون با عنوان «زيبايي‌شناسي فلسفي؛ مروري اجمالي» به بررسي قلمرو زيبايي‌شناسي، كانون‌هاي تمركز زيبايي‌شناسي، تجربه زيبايي‌شناسي، مسائل و موضوع‌هاي بحث شده در زيبايي‌شناسي و پنج مسئله در زيبايي‌شناسي تحليلي از جمله مفهوم استتيك، تعريف هنر و هستي‌شناسي هنر مي‌پردازد. مي‌بينيم كه رويكرد تحليلي – پوزيتيويستي در اين ميان، كاملا مشخص است.

دومين مقاله به قلم پل گاير، در تاريخ زيبايي‌شناسي جديد بحث مي‌كند. گاير در اين مقاله، رويكردهاي كلي به تاريخ زيبايي‌شناسي جديد، از جمله زيبايي‌شناسي تحليلي را به بحث مي‌گذارد. از فيلسوفاني كه در اين بخش به آنها پرداخته شده، مي‌توان به جروم استولنيتس، جرج ديكي و نوئل كرول اشاره كرد. سومين فرد از اين بين، فيلسوفي است كه در ايران شناخته شده‌تر است؛ چرا كه صالح طباطبايي نيز ترجمه كتابي از او را در حوزه فلسفه هنر از سوي انتشارات فرهنگستان هنر در سال گذشته منتشر كرد.

از ديگر مباحث مطرح شده در اين بحث، يكي هم تاريخچه‌هاي پساتحليلي زيبايي‌شناسي نوين است. اين بخش با بحثي روي آثار سه فيلسوف فرانسوي – تري ايگلتون، لوك فري، ژان ماري شفر – آغاز مي‌كند و به در ادامه، به بحث درباره نظرات فيلسوفان ديگري چون شوپنهاور، هگل، ماركس و هيدگر مي‌رسد.

«زيبايي‌شناسي فلسفي و تاريخ زيبايي‌شناسي جديد» با ترجمه فريبرز مجيدي در بهار سال جاري از سوي انتشارات فرهنگستان هنر در شمارگان 2000 نسخه به چاپ رسيد. قيمت اين كتاب: 1950 تومان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط