دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در غرفه‌های نمایشگاه ‎کتاب تهران

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با اعلام مصوبه شورای سیاست‌گذاری درباره انتخابات گفت: از توزیع هرگونه اقلام تبليغاتی نامزدهای انتخاب رياست جمهوری و شوراهای اسلامی داخل سالن‌ها و غرفه‌ها پرهیز می‌شود و بر این اساس تبليغات انتخاباتی داخل غرفه‌های نمايشگاه به منزله تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امسال زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مصادف با تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر است. به این منظور وجود شیوه‌‌نامه‌هایی برای نحوه حضور نامزدهای رياست جمهوری، شوراهای اسلامی و تبليغات انتخاباتی در نمايشگاه ضروری است.
 
در این راستا، کمیته انتخابات در نمایشگاه تشکیل شده است که ستاد انتخابات وزارت كشور، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران، نهادهای انتظامی و امنیتی، شورای مشاوران وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، شخصیت‌های معتمد، حراست نمایشگاه و صنوف نشر در كميته انتخابات نمايندگی خواهند داشت و ناظر بر حُسن اجرای این مصوبه شورای سیاست‌گذاری خواهد بود.
 
همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اهداف تشکیل کمیته انتخابات، به ستاد امور رسانه‌ای و خبری نمایشگاه می‌گوید که این کمیته تمامی فعاليت‌های انتخاباتی مرتبط را رصد و تمهيدات و تصميمات لازم را در اين خصوص اتخاذ خواهد كرد.
 
بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری اصول کلی تمهیدات انتخاباتی نمایشگاه عبارتند از:
 
1- فضای كلی نمايشگاه كتاب ضمن اينكه نمی‌تواند از فضای جامعه دور بوده و نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد، اما تلاش شود تا فضای فرهنگی و نشر كتاب تحت‌الشعاع فضای سياسی قرار نگیرد.
 
2- فضای عمومی نمايشگاه باید به گونه‌ای مدیریت شود كه شائبه جانبداری از يک نامزد خاص را پيدا نكند.

3- مديريت تبليغات عمومی نمايشگاه در اختيار نهادها يا دستگاهایی كه شائبه جانبداری آن‌ها در انتخابات محرز است، قرار نگیرد.

4- ملاحظات امنيتی و سياسی لازم در خصوص انتخابات مدنظر قرار گرفته و بر اين اساس تمهيدات و ساختارهای لازم در سازمان نمايشگاه تدارک ديده شود.
 
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره تبلیغات در فضای نمایشگاه گفت: در مصوبه شورای سیاست‌گذاری، تبليغات انتخاباتی در فضاهای عمومی نمايشگاه با محتوای تشویق و ترغیب جامعه به مشاركت در انتخابات توسط ستاد نمايشگاه تأکید شده است. البته در فضای عمومی نمايشگاه نصب بنر، پارچه نوشته، پوستر و... به نفع يک نامزد خاص نخواهیم داشت.

به گفته امیرزاده، نصب بنر، پارچه نوشته، پوستر و... توسط احزاب و تشكل‌های سياسی (حتی بدون ذكر نام نامزد انتخابات) در فضای عمومی نمایشگاه انجام نخواهد شد و از توزيع پوستر، بروشور و هرگونه اقلام تبليغاتی نامزدهای انتخاب رياست جمهوری و شوراهای اسلامی نیز در فضای نمايشگاه و داخل سالن‌ها و غرفه‌ها پرهیز می‌شود و بر این اساس تبليغات انتخاباتی داخل غرفه‌های نمايشگاه به منزله تخلف محسوب می‌شود.
 
بر اساس مصوبه شواری سیاست‌گذاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور نامزدهای انتخابات در نشست‌های كميته فعاليت‌های فرهنگی صورت نخواهد گرفت اما نامزدهای انتخابات با اطلاع قبلی می‌توانند در نمایشگاه حاضر شوند.
 
امیرزاده، انجام گفت‌وگو و مصاحبه با نامزدهای انتخاباتی را به منظور حفظ نظم در امور نمايشگاه، تنها در فضاهای اختصاص یافته مجاز دانسته است.
 
سی‎اُمین نمایشگاه کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» از 13 تا 23 اردیبهشت با ریاست سید عباس صالحی در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها