شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
تولید محتوای خوب پشتوانه تبلیغ و ترویج است

جدیدترین شماره ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» ویژه شهریورماه و مهرماه سال جاری منتشر شد. رئیس حوزه هنری استان تهران و حوزه هنری کودک و نوجوان در این ماهنامه درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان و راه‌های تبلیغ و ترویج آن سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدصادق رضایی، رئیس حوزه هنری استان تهران و حوزه هنری کودک و نوجوان در  جدیدترین شماره ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» (شماره‌های 15 و 16) درباره وضعیت کتاب چنین بیان کرده است: «یکی از دلایل مهم کم کتاب خواندن در جامعه ما، ناشران و نویسندگان هستند. این را نباید نفی کرد. اتفاقی که در غرب روی آن خیلی کار شده است، این است که روزنامه‌نگارانی هستند که کتاب های جنجالی را می‌نویسند، همان‌ها که جامعه را تکان می‌دهد.»
 
در بخش دیگر از گفت‌وگوی سیدصادق رضایی آمده است: «برای تبلیغ و ترویج کتاب باید هم روی کودکان و نوجوانان و هم روی بزرگسالان و هم روی مسئولان سرمایه‌گذاری کنیم. کسانی که متولی هستند و اعتبار و پول این مملکت دست آن‌هاست باید سهم کتاب را بپردازند، مثلاً اگر یک سوم تهران، کودک و نوجوان هستند، باید به همین نسبت از اعتبار کل، به این کار اختصاص یابد.»
 
همچنین این ماهنامه گزارشی از آیین رونمایی از داده‌نماهای موضوعی کتاب که سامانه کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی آن را تولید کرده، ارائه کرده است. غلامعلی حداد عادل در این مراسم از داده‌نماهای موضوعی کتاب به عنوان یک کار فوق‌العاده دانشگاهی یاد کرده است.
 
«گزیده‌ای از اخبار بازار نشر در ماه گذشته» عنوان بخش دیگر این ماهنامه محسوب می‌شود که کتاب‌های خبرساز، شخصیت‌های خبرساز، ناشران خبرساز اطلاعیه رخدادهای فرهنگی را معرفی کرده است.  
 
مجید صحاف سال‌های متمادی در حوزه تبلیغ و ترویج کتاب فعالیت داشته است. صفحه 26 این ماهنامه گفت‌وگوی وی درباره تبلیغ و ترویج کتاب را دربردارد؛ وی در این مصاحبه پس از بازگو کردن تجربیاتش در مرکز رسانه‌ای شیراز و رسانه ملی از نبود ستاد فرماندهی در حوزه کتاب گله و منشأ اغلب مشکلات در حوزه تبلیغ و ترویج کتاب را خلأ این ستاد عنوان کرده است.
 
این ماهنامه در صفحه 33 خود به بیان اقتضائات تبلیغ و ترویج کتاب پرداخته است. همچنین احسان رضایی، روزنامه‌نگار و مترجم در این ماهنامه چنین بیان کرده است: «ناشر، تبلیغ را هزینه می‌بیند؛ وظیفه نمی‌بیند؛ سربار می‌بیند؛ فکر می‌کند به نویسنده یا خواننده لطف می‌کند، اگر تبلیغ بکند؛ در حالی که تبلیغ جزء کارش است؛ ما آن چرخه تولید کتاب را به رسمیت نمی‌شناسیم. فکر می‌کنیم این‌که نویسنده یا مترجم چیزی نوشت و به ما داد، تمام شد.»
 
نادر قدیانی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و مدیر انتشارات قدیانی نیز در این ماهنامه، بر ضرورت تبلیغ کتاب همزمان با تولید و توزیع آن تأکید کرده است.

یادداشت این ماهنامه، معرفی کتاب از تریبون نماز جمعه را منشأ گفتمان‌سازی کتابخوانی برشمرده است. همچنین مسعود پیرمرادیان در یادداشت جداگانه‌ای بر ضرورت معرفی کتاب خوب، به جای هدیه دادن غیرهدفمند و فله‌ای کتاب تأکید کرده است.
 
از دیگر بخش‌های این ماهنامه می‌توان به «باید نیاز مخاطب را بشناسیم»، «ترویج یعنی رایج کردن»، «ترویج کتابخوانی یا تو خوبی و این پایان تمام گفت‌وگوهاست»، «کاف، الفبای زندگی با کتاب»، «هفت نکته برای آن‌ها که دوست دارند کتابشان دیده شود»، «گزیده‌ای از کتاب‌های معرفی شده در نشست‌های کتابخوان» و «درباره کتاب آه از زبان نویسنده» اشاره کرد.
 
جدیدترین شماره ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» ویژه شهریورماه و مهرماه سال جاری (شماره‌های 15 و 16) با صاحب‌امتیازی مجمع ناشران انقلاب اسلامی و مدیرمسئولی یاسر احمدوند در 131 صفحه و به بهای 200 هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها