شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱
«گفت و شنید» پیمان سلطانی منتشر شد

پیمان سلطانی، منظومه سمفونیک «گفت و شنید» را که براساس اشعار نظامی ساخته شده، روانه بازار کرد.

پیمان سلطانی، آهنگساز سوئیت سمفونی «گفت و شنید» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: تمام تلاشم بر این است که در آثار ارکسترالی که می‌نویسم هویت ایرانی در اثر حضور داشته باشد و لحن و ویژگی موسیقی ترکی، عربی و هندی در کار مورداستفاده قرار نگیرد. در بسیاری مواقع موسیقی‌ام از تفکر "گام" دور است و مبنا بر تتراکورد و پنتاکورد قرار دارد و واریاسیون را در اثر قوت بخشیده‌ام.

وی افزود: من در آثارم همیشه به دنبال این هستم که فرم‌های موسیقی ایرانی را با قالب‌های موسیقی کلاسیک اروپایی از طریق دولپمان بیامیزم و بنا را بر رنگ‌آمیزی و ارکستراسیون بگذارم تا از این طریق در یک فرم ثابت، توسعه فرم‌های موسیقی ایرانی را داشته باشم. نتیجه این روند، توسعه موسیقی ملی به سمت موسیقی بین‌المللی است و تلاشی برای ایجاد یک مکتب موسیقی کلاسیک ایرانی است. با این توضیح که در کارهایم، حفظ اصالت موسیقی دستگاهی مدنظر است، نوگرایی‌هایی نیز موردتوجه است. در نتیجه آثار ساخته‌شده با ذات موسیقی دستگاهی مغایرت ندارد. این آلبوم در واقع گفت‌وشنودی عاشقانه بر اساس خمسه نظامی گنجوی است.

در این آلبوم، نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان نوازندگی کرده‌اند و  غلامرضا رضایی و سعید ادیب آواز خوانده‌اند. یارتا یاران خوانش شعرها را انجام داده است.

آفرینش، نجوا، ستایش، سرود عشق، صبر، شکوه، امید، شهسوار، حسرت، هم‌نفس، گمشده و فریاد قطعات این منظومه را تشکیل داده‌اند.  

بهمن رجبی(تنبک)، علیرضا دریانی(کمانچه، قیچک آلتو)، حسین مرشد پور( سازهای کوبه‌ای)، مانی مرادریان(ضرب زورخانه)، محبوبه یاسینی، آتیه سعادتمند بحری، مقتدا افشار، مهدی تبریزی و حامی حقیقی( هم‌آوایان) حضورداشته‌اند.

نقاشی پرتره نظامی در جلد آلبوم را رضا همتی راد کشیده و پیمان سلطانی طراحی گرافیک را انجام داده و ضبط منظومه «گفت و شنید»، در سال 1393 در استودیو A.P.Records انجام‌شده است.

«گفت و شنید» براساس خمسه نظامی، با آهنگسازی پیمان سلطانی و با حمایت معنوی «شورای بین‌المللی موزه‌ها» از سوی انتشارات جامه‌دران روانه بازار شده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه فیزیکی آلبوم «گفت و شنید»، به مراکز عرضه محصولات فرهنگی و برای خرید اینترنتی به سایت beeptunes مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها