دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
انتشار کتابی درباره کریستال‌های فوتونی به همت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

فرامرز آشنای‌قاسمی، رئیس انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از انتشار کتاب «کریستال‌های فــوتـــونی افزاره‌ها، فیبرها، نانوساختارها و حسگرها» در این دانشگاه خبر داد.

دکتر فرامرز آشنای‌قاسمی، رئیس انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) با اشاره به تازه‌های نشر این دانشگاه اظهار کرد: کتاب «کریستـال‌های فوتونی افزاره‌ها، فیبرها، نانوساختارها و حسگرها» نوشته مشترک دکتر سعید علیائی و مهندس احمد محب‌زاده بهابادی با مقدمه دکتر نصرت‌‌الله گرانپایه از کتاب‌های جدید دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.
 
وی در تشریح محتوای این کتاب افزود: کتاب «کریستال‌های فوتونی افزاره‌ها، فیبرها، نانوساختارها و حسگرها» در 11 فصل تدوین شده است. دو فصل ابتدایی کتاب شامل معرفی، مشخصه‌ها و روش‌های تحلیل کریستال‌های فوتونی اسـت.
 
قاسمی ادامه داد: طراحی و تحلیل افـزاره‌های کریستال فوتونی مانند فیبرهای کریستال فوتونی هسته هوا و هسته جامد، حسگرهای کریستال فوتونی زیستی، فشار، جابه‌جایی، و گاز مبتنی بر کریستال‌های فوتونی و تشدیدگرهای کریستال فوتونی موضوعات فصل‌های بعدی کتاب هستند.
 
رئیس انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: کلیات حسگرهای کریستال فوتونی و مفاهیم رایج در آن‌ها در فصل پنجم آمده و پس از آن از فصل‌های ششم تا یازدهم انواع مختلفی از حسگرهای کریستال فوتونی بررسی شده است.
 
قاسمی با اشاره به توصیه دکتر گرانپایه به مخاطبان کتاب ادامه داد: دکتر گرانپایه به‌عنوان ویراستار کتاب بعد از تجلیل نویسندگان برای بهره‌گیری از مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی به دانشجویان، مطالعه این کتاب را توصیه می‌کند. فعالیت‌‌های علمی دکتر علیائی در عرصه تئوری به‌عنوان نویسنده از سوی ویراستار مایه هماهنگی و انطباق مناسب با تلاش سایر گروه‌ها دانسته شده است.

وی درباره مباحث کتاب گفت: در این کتاب، تلاش شده تا با توجه به ظرفیت کتاب، مباحث روز کریستال‌‌های فوتونی به سادگی تشریح شود. مروری بر مفاهیم و کلیات کریستال‌های فوتونی، شرح مختصری از فیبرها و موجبرها، افزاره‌ها و نانوساختارهای کریستال فوتونی نیز بررسی شده است. عمده بحث این کتاب به حسگرهای کریستال فوتونی اشاره دارد که حاصل چند سال تدریس و پژوهش در آزمایشگاه تحقیقاتی نانوفوتونیک و اپتوالکترونیک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها