سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۱
تاسيس گرايش علم‌سنجي در رشته كتابداري و اطلاع‌رساني

گروه كتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شاهد، راه‌اندازي دوره كارشناسي ارشد علوم كتابداري و اطلاع‌رساني با گرايش علم سنجي را در دستور كار دارد.\

دكتر عبدالرضا نوروزي چاكلي، مدير گروه علم سنجي مركز تحقيقات سياست علمي كشور، در گفت‌و‌گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت: هنوز راه‌اندازي اين گرايش در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مصوب نشده است و ما اقدام‌هايي براي طرح اين موضوع در شوراي گسترش و برنامه‌ريزي در وزارت علوم و به تصويب رساندن اين گرايش آغاز كرده‌ايم. 

وي ادامه داد: اميدواريم در آينده نزديك شاهد راه‌اندازي گرايش علم‌سنجي در دانشگاه‌هاي مختلف كشور باشيم.

وي خاطرنشان كرد: با وجود اين‌كه مطالعات علم‌سنجي يكي از ضرورت‌هاي اساسي برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري علمي و پژوهشي محسوب مي‌شود،‌ تاكنون به صورت رسمي هيچ‌كدام از دانشگاه‌هاي كشور داراي دوره مستقل علم‌سنجي نبوده‌اند. تنها در برخي از دروس و تحقيقات علوم كتابداري و اطلاع‌رساني از جمله مجموعه‌سازي و اقتصاد اطلاعات و همچنين در بسياري از پايان‌نامه‌هاي كارشناسي ارشد و دكترا، مباحث علم‌سنجي مورد مطالعه متخصصان كتابداري و اطلاع‌رساني قرار گرفته است.

دكتر نوروزي گفت: در دو سال گذشته،‌ تعدادي معدود از متخصصان علوم كتابداري و اطلاع‌رساني كه در خارج از ايران در گرايش علم‌سنجي تحصيل كرده‌اند، ‌به كشور بازگشته‌اند. بازگشت اين افراد مي‌تواند زمينه‌هاي لازم را براي راه‌اندازي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي كتابداري و اطلاع‌رساني در گرايش علم سنجي در كشور فراهم كند. 

وي ادامه داد: مطالعات كتابخانه‌سنجي كه بخشي از علم‌سنجي به شمار مي‌رود، يكي ديگر از زمينه‌هاي مطالعاتي علوم كتابداري و اطلاع‌رساني محسوب مي‌شود.

دكتر نوروزي اشاره كرد: اكنون مطالعات علم‌سنجي يكي از گرايش‌هاي دانشگاهي كتابداري و اطلاع‌رساني است كه در سطح وسيع در دانشگاه‌هاي معتبر جهان تدريس مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط