شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۶
انتشار بيش از  80 عنوان كتاب توسط فرهنگستان هنر

ديوان حافظ به خط وصال با مقدمه محمدجعفر ياحقي، شاهنامه شاه طهماسب با 118 نگاره در قطع اصلي، كتاب نفيسي درباره آثار ايراني موزه هرميتاژ و انتشار كتابهاي «نقاشي‌هاي انقلاب» و «گرافيك انقلاب» به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب، از جمله آثاري است كه از سوي انتشارات فرهنگستان هنر در سال جاري به چاپ مي‌رسد.

عليرضا اسماعيلي مدير انتشارات فرهنگستان هنر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با اعلام اين خبر گفت: بخشي از فعاليت‌هاي انتشارات فرهنگستان به چاپ آثار مربوط به مباحث نظري و بخش ديگري به انتشار كتاب‌هاي خاص در شاخه‌هاي مختلف نگارگري، خوشنويسي، معماري و شهرسازي و نقاشي اختصاص دارد.

وي با بيان اين كه انتشار اين كتاب‌ها در دو شاخه پيگيري مي‌شود، يادآور شد: بخشي از اين آثار طبق روال معمول در انتشارات فرهنگستان و بخشي نيز در قالب نتايج برگزاري همايش‌هاي مختلف در طول سال به چاپ خواهند رسيد؛ نظير همايش مكتب شيراز كه آذرماه امسال در گروه‌هايي هشت‌گانه برگزار مي‌شود و هر گروه تعدادي كتاب تاليفي را براي انتشار آماده و معرفي مي‌كند.

مدير انتشارات فرهنگستان هنر خاطرنشان كرد: تفاوت عمده بين نوع آثار چاپ شده در قالب همايش‌ها و ديگر آثار اين مركز، اين است كه آثار همايش‌ها، عمدتا تاليفي هستند و كتاب‌هاي عادي ما، بيشتر ترجمه‌. يكي از اين آثار مجموعه سي جلدي مرشدان پرده‌خوان ايران بود كه در نمايشگاه كتاب 87 رونمايي شد.

وي افزود: نمونه ديگر از اين دست آثار، گنجينه‌هاي ايراني موزه ارميتاژ است كه به زودي در مجموعه نقش جهان رونمايي مي‌شود. ما قصد داريم آثار ايراني موزه‌هاي داخل و خارج از كشور را معرفي كنيم و موزه ارميتاژ، نخستين اثر از اين سلسله آثار است. در ادامه اين پروژه، قصد داريم بخشي از آثار ايراني موزه لوور (مربوط به دوره صفوي) را نيز در قالب اثري نفيس معرفي و منتشر كنيم.

اسماعيلي به آماده شدن كتابي ديگر هم درباره موزه ملي ايران اشاره كرد و گفت: اين مجموعه هم اكنون در مرحله عكاسي است و حجم آن به چندين جلد بالغ خواهد شد. اين اولين بار است كه چنين كاري در اين سطوح در داخل كشور انجام مي‌شود. اين مجموعه، كه مجموعه‌اي است دو زبانه و با محوريت اشيايي كه از بعد هنري‌ غالبي برخوردارند، به دو بخش پيش از اسلام و پس از اسلام تقسيم مي‌شود.

وي افزود: يكي ديگر از مهم‌ترين آثاري كه در دستور كار اين انتشارات قرار دارد، انتشار شاهنامه شاه طهماسب است با 118 نگاره‌اي كه از آن در ايران موجود است. اين مجموعه در قطع اصلي نگاره‌ها – سلطاني بزرگ – و با مقدمه و تحليل و بررسي زهرا رهنورد و در دو زبان چاپ مي‌شود.

اسماعيلي در توضيح بيشتر خاطرنشان كرد: اين مجموعه به "موزه سيار هنر ايران" معروف است و با همكاري موزه هنرهاي معاصر به زودي در 250 تا 260 صفحه منتشر مي‌شود.

مدير انتشارات فرهنگستان هنر همچنين به انتشار ديوان حافظ به خط وصال اشاره كرد و گفت: اين كتاب با همكاري دانشگاه فردوسي مشهد در قالب همايش مكتب شيراز چاپ خواهد شد و مقدمه آن، به دكتر محمدجعفر ياحقي است.

وي با بيان اين كه در حوزه فلسفه هنر نيز 10 عنوان كتاب در سال جاري منتشر خواهد شد، اضافه كرد: «هنر و دانش»، «زيبايي‌شناسي و فلسفه هنر»، «هنر و ارزش»»، «هنر و اخلاق» و «زيبايي‌شناسي مدرن ژاپن» نمونه‌هايي از آثار منتشر شده توسط فرهنگستان هنر در اين حوزه هستند. از مجموعه «زيبايي‌شناسي اكسفورد» نيز يك كتاب منتشر شده و بقيه هم به چاپ خواهند رسيد.

اسماعيلي ادامه داد: از مقالات همايش مكتب اصفهان نيز تا كنون 3 عنوان كتاب منتشر شده و باقيمانده مقالات اين همايش هم در 6 جلد، در دست چاپ است.

مدير انتشارات فرهنگستان هنر با اشاره به آثار چاپ شده در حوزه معماري يادآور شد: كتاب‌هاي «معماري عثماني» و «معماري اقيانوسيه، آسيا، آفريقا وامريكا» در اين حوزه به زودي منتشر مي‌شوند. همچنين ظرف هفته آينده كتاب «گفتارهايي در پديدارشناسي هنر» اثر محمود خاتمي منتشر خواهد شد. «پديدارشناسي مكان» اثر پروين پرتوي و «تيشه‌داري» اثر محمدمهدي اخويان نيز در دست چاپ هستند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: كتاب «هنر و اخلاق» به ترجمه مشيت علايي هم‌اكنون زير چاپ است. اين كتاب از بهترين آثار ماست كه با ويرايش مسعود قاسميان در قطع وزيري و در 600 صفحه به چاپ مي‌رسد. كتاب مهم ديگري نيز با همكاري انتشارات سمت منتشر مي‌شود با عنوان «تاريخ تاريخ هنر» به ترجمه مسعود قاسميان. اين كتاب با ويرايش بابك محقق به چاپ مي‌رسد.

اسماعيلي همچنين از انتشار دو عنوان كتاب «نقاشي‌هاي انقلاب» و «گرافيك انقلاب» به تلاش دكتر گودرزي ديباج خبر داد و گفت: اين دو كتاب به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب، با مشاركت چاپخانه وزارت ارشاد به چاپ مي‌رسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها