یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
کتاب جدید برگزیده جشنواره خوارزمی منتشر شد

کتاب «اندازه‌گیری جریان هوا؛ مکانیک سیالات تجربی» نوشته محمد‌علی اردکانی، برگزیده بیست و نهمین جشنواره خوارزمی از سوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی منتشر شد.

دکتر محمد‌علی اردکانی، دارنده رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی در بیست و نهمین دوره جشنواره خوارزمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار کتاب جدید خود اظهار کرد: «اندازه‌گیری جریان هوا؛ مکانیک سیالات تجربی» از سوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، به بازار نشر دانشگاهی و تخصصی عرضه شده است.

وی افزود: این کتاب در 10 بخش شامل مباحث اصول پایه مکانیک سیالات،‌ اندازه‌گیری دما حتی نوسانات دمایی، اندازه‌گیری فشار، اندازه‌گیری سرعت،‌ اندازه‌‌گیری سرعت لحظه‌ای،‌ دِبی‌سنج‌ها، اندازه‌گیری نیرو مانند گشتاورد‌ها،‌ کاربرد نرم‌افزار‌ها در پژوهش‌های تجربی، نحوه نوشتن نرم‌افزار‌ها،‌ بستر‌های آزمون مانند تونل و تست فن‌‌ها و روش‌های آزمایش و تجزیه و تحلیل است.  
 
این پژوهشگر ضمن اشاره به مخاطبان در تشریح اهداف تالیف این کتاب افزود: مطالعه درباره هوا با پیچیدگی همراه و روش‌های پژوهش در این حوزه شامل روش‌های عددی و تجربی است. روش تجربی نیز به دو روش مجزای میدانی و آزمایشگاهی تقسیم می‌شود. پژوهشگر در روش عددی برای اندازه‌‌گیری جریان هوا به ساخت مدل و قطعه اقدام می‌کند.
 
اردکانی ادامه داد: در روش آزمایشگاهی پژوهشگر برای اندازه‌گیری جریان هوا نیازمند دستگاه‌‌ است بنابراین در بخشی از کتاب، دستگاه‌ها و عملکرد آن‌ها معرفی و تشریح شده‌اند؛ علاوه براین فرایند انتقال داده به رایانه نیز برای مهندسانی که روش آزمایشگاهی را برای اندازه‌گیری هوا انتخاب کرده‌اند، آمده است. دانشجویان کار‌شناسی‌ارشد و دکترای رشته‌‌های مهندسی مکانیک و هوا‌فضا از مخاطبان اصلی این کتاب هستند.
 
این عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: محتوای این کتاب تالیفی، نتیجه بیش از دو دهه پژوهش تجربی من است. نزدیک به یک‌سال تالیف این کتاب به‌طول انجامید که به‌صورت انفرادی صورت گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها