سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
کتاب «مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» منتشر شد

کتاب «مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» اثر دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو و مژگان قاسمی از سوی انتشارات سمت راهی بازار نشر شده‌است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در فصل نخست این کتاب، هدف نویسندگان، آشنا ساختن مخاطبان و دانشجویان رشته علوم ارتباطات و دانش‌شناسی با علم مدیریت و تاریخچه تحولات آن بهطور کلی و نیز کاربرد این علم در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است.
 
در این فصل، پس از ارائه تعریف‌هایی از مدیریت، مباحثی در ارتباط با تاریخچه مدیریت در تمدن‌های مختلف از جمله مصر، یونان و ایران مطرح شده است و پس از آن به مباحثی همچون وظایف مدیر و طبقه‌بندی مدیران و انواع مهارت‌های مدیریتی پرداخته شده است.
 
در فصل دوم کتاب، وظایف و نقش‌های مدیر به تفصیل معرفی و شرح داده شده‌اند. در این فصل، به لحاظ اهمیت و گستردگی مباحثی مانند سازماندهی و بودجه‌بندی با تفصیل بیشتری ارائه شده‌اند.
 
در این فصل علاوه بر مطالب مربوط به کلیت وظایف اصلی مدیر، مباحثی مانند ساختار سازمانی و انواع آن، ساختار سازمانی کتابخانه‌ها، ساختارهای آینده کتابخانه، انواع روش‌های بودجه‌بندی و منابع درآمدزایی کتابخانه بحث و بررسی شده‌اند.
 
در فصل سوم کتاب، سیر تاریخی مدیریت کتابخانه‌ها از آغاز قرن بیستم تا امروز بررسی شده است. در پایان این فصل نیز مباحثی مانند نظریه‌پردازان مدیریت کتابخانه‌ها و برنامه‌های ایفلا در مدیریت کتابخانه‌ها مطرح شده و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
 
در فصل چهارم کتاب، سازمان و تشکیلات کتابخانه‌ها، در فصل پنجم، خدمات و فعالیت‌های یک کتابخانه، در فصل ششم، فناوری‌های نوین و اداره کتابخانه، بحث و بررسی شده‌اند. همچنین در فصل هفتم، ارزیابی عملکرد و بهره‌وری در کتابخانه تعریف و تشریح شده است.
 
در پایان کتاب، سه ضمیمه پیوست شده است. پیوست نخست شامل اهم مکاتب مدیریت است. پیوست دوم بخشنامه‌ای است که به تمام دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری ارسال شده و دستورالعمل اجرایی ارزیابی عملکرد کارمندان است. پیوست سوم شامل فرم‌های ارزیابی عملکرد مدیران و کارمندان است که مدیران کتابخانه‌ها می‌توانند از آنها برای ارزیابی و سنجش عملکرد کتابداران استفاده کنند.
 
چاپ نخست کتاب «مدیریت کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» اثر دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو و مژگان قاسمی در 255 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 90 هزار ریال از سوی نشر سمت منتشر شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها