یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
«ریاضیات مدل‌سازی‌ حرارتی» در بازار نشر دانشگاهی

نخستین چاپ کتاب «ریاضیات مدل‌سازی‌ حرارتی» با ترجمه مشترک سه عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به بازار کتاب عرضه شده است.

دکتر محمد حسین‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تألیف کتاب «ریاضیات مدل‌سازی ‌حرارتی» اظهار کرد: کتاب «ریاضیات مدل‌سازی‌ حرارتی» به‌ بیان اصول فیزیکی که باید در مدل‌سازی جنبه‌­های مختلف «فرآیندهای لیزری صورت پذیرفته بر روی مواد» در نظر گرفته شوند، می‌پردازد. همچنین، ریاضیات این مدل‌ها مانند جوشکاری، عملیات حرارتی سطحی، سوراخکاری، برشکاری و شکل­‌دهی‌ نیز در این کتاب بحث می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: کتاب در هشت فصل با‌ عنوان‌‌های «مدل‌سازی گرمایی»، «اصول و قواعد فیزیکی»، «دما در بلوک‌ها و و صفحه‌ها»، «راه‌حل‌های وابسته‌ به زمان در بلوک‌ها»، «مسائل با مرز متحرک»، «مدل‌های ساده جوشکاری برای سوراخ کلیدی لیزر» و «مسائل ترموالاستیک» تدوین شده است.

وی افزود: رساله دکترای مترجم نخست این کتاب با موضوع «شکل‌دهی فلزات با استفاده از لیزر» تدوین شده بود، بنابراین برای جبران فقر کتاب فارسی در این زمینه، ترجمه این کتاب انتخاب و انجام شد. از سوی دیگر  قلم شیوای نویسنده در تشریح مفاهیمی مانند مدل‌سازی مفهومی و ریاضی فرایندهای لیزری از جمله جوشکاری، عملیات حرارتی سطحی، سوراخکاری، برش­کاری و شکل‌دهی موجب انتخاب این کتاب برای ترجمه شد.  

حسین‌پور درباره وضعیت ترجمه گروهی کتاب دانشگاهی در کشور ادامه داد: ترجمه کتاب «ریاضیات مدل‌سازی ‌حرارتی» نخستین تجربه گروهی من بود. دکتر علی پورکمالی انارکی و رامین محمدپور دیگر مترجمان این کتاب هستند. تألیف و ترجمه‌های انفرادی براساس تخصص و مهارت نویسنده و مترجم صورت می‌گیرد، در حالی‌که در ترجمه‌ و تألیف گروهی، هر بخش از کتاب به قلم متخصص و کارشناس مربوطه تدوین و برگردانده می‌شود؛ بنابراین کتاب تولیدی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره کتاب در دست انتشارش نیز گفت: در حال‌ حاضر کتابی با عنوان «شکل‌دهی ورق‌های فلزی» در مرحله ویرایش‌ نهایی قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها