یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
«سئوگینی گؤزلرکن» زنجانِ پیش از انقلاب را به تصویر می‌کشد

انتشارات نخبگان یایین‌ائوی به‌تازگی رمان «سئوگینی گؤزلرکن» را منتشر کرده است. نازخند صُبحی، نویسنده اثر گفت: در این رمان، تاریخ زنجان در پیش از انقلاب را در هاله‌ای از یک داستان عاشقانه ارائه کرده‌ام.

نازخند صُبحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تازه‌ترین اثرش توضیح داد: رمان «سئوگینی گؤزلرکن» در ضمن داستانی عاشقانه، تاریخ شهر زنجان در زمان پیش از انقلاب را بیان می‌کند. داستان بدین‌گونه است که دو بانویی که یکی روسی و دیگری ایرانی است، در سفر از روس به ایران توسط کشتی، وضع حمل می‌کنند و در این حین، طوفانی رُخ می‌دهد که همه به فکر نجات جان خودشان می‌افتند. در این شلوغی‌ها فرزندان آنها با یکدیگر جابه‌جا می‌شوند.
 
وی ادامه داد: بعدها فرزند بانوی روس که به اشتباه توسط مادر ایرانی بزرگ شده بود،  متفاوت بودن شکل ظاهری‌اش نسبت به سایر خواهران و برادرانش، برایش دردناک و مسأله‌ساز می‌شود؛ به همین دلیل سعی می‌کند پی به علت این موضوع ببرد.
 
نویسنده رمان «سئوگینی گؤزلرکن» توضیح داد: در ضمن این داستان، سعی کرده‌ام تاریخ پیش از انقلاب شهر زنجان را بیان کنم.
 
صُبحی در پاسخ به این پرسش که «علت نگارش این اثر به زبان ترکی چیست؟» گفت: در میان ترک‌زبان‌ها بیشتر، سرودن شعر رایج است و در دنیا بیشتر، آنها را به شعر می‌شناسند. با نگارش رمان «سئوگینی گؤزلرکن» قصد داشتم نثر ترکی را نیز به مخاطبان بشناسانم. چرا که علاوه بر شعر ترکی، نثر ترکی نیز بسیار قوی است و به‌یاری نسل جوان قوی‌تر هم خواهد شد.
 
«سئوگینی گؤزلرکن» به زبان فارسی به معنی «در انتظار عشق» است. از نازخند صُبحی چندین اثر  منتشر شده است که عناوین برخی از آنها بدین شرح است: «بخاطر بچه‌های ایران»، «نباید بمیری» (بررسی علل خودکشی در ایران و جهان)، «دلشوره» (داستان‌های کوتاه به فارسی)، «تا انتها حضور» (نقد و بررسی اشعار سهراب سپهری)، «فردای زیبا» (شهر کودکانه مصور ترجمه شده به 8 زبان)، «دلاوران»، «پرستوهای مهاجر»، «نازقئیید»، «دفتر مشق»، «طلاق، تهدیدها و فرصت‌ها»، «فرمانده جانباز»، «دیرک»، «بازآفرینی»، «سویرق گئجه»، «آنا اوره‌گی»، «به خاطر تربیت بچه‌های ایران»، «کودک آزاری»، «همسفر من»، «کودک زیبا شعر کودکانه مصور»، «تمرین عاشقی» و «از رنج‌ها تا شکنج‌ها ـ یادنامه حسین منزوی»
 
آثار نازخند صُبحی در جوایز مختلفی مانند جلال آل آحمد، جشنواره ادبی استان زنجان ، بخش داستان ترکی و فارسی و هفتمین جشنواره شعر و قصه استان زنجان به عنوان آثار برگزیده، انتخاب شده‌اند. وی همچین به عنوان فعال اجتماعی سال 1392 معرفی شده است.
 
چاپ نخست کتاب «سئوگینی گؤزلرکن» اثر نازخند صُبحی، با شمارگان 1000 نسخه، در 140 صفحه، به بهای 80 هزار ریال از سوی انتشارات نخبگان یایین‌ائوی راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها