دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
گرجی: بازخوانش متون کهن دینی را به فال نیک می‌گیرم/ «بود انسانی» دارای ریشه‌های اگزیستانسیالیستی است

مصطفی گرجی، دانشیار ادبیات فارسی دانشگاه پیام‌نور در نشست رونمایی و بررسی کتاب «بود انسانی و بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه‌ای با تاکید بر نهج‌البلاغه» گفت: هدف این اثر بررسی دو عنصر «اخلاق» و «نهج‌البلاغه» است و بازخوانش متون کهن و دینی مانند «نهج‌البلاغه» را به فال نیک می‌گیرم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رونمایی و بررسی کتاب «بود انسانی و بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه‌ای با تاکید بر نهج‌البلاغه» (دوشنبه، 16 آذرماه) با حضور مصطفی گرجی، علی‌اکبر افراسیاب‌پور، محمدهانی ملازاده و بخشعلی قنبری به عنوان مولف اثر در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.
 
گرجی گفت: کتاب «بود انسانی و بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه‌ای با تاکید بر نهج‌البلاغه» از جمله آثار قابل تاملی است که به بررسی دو عنصر «اخلاق» و «نهج‌البلاغه» می‌پردازد. مطالعه اصناف سیزده‌گانه‌ای که نویسنده در فصل آخر کتاب تدوین کرده است، از جمله نقاط مثبت کتاب به شمار می‌آید.
 
وی به بخشی از عنوان کتاب حاضر اشاره کرد و افزود: «بود انسانی» دارای ریشه‌های اگزیستانسیالیستی است که به صورت هوشمندانه و رندانه از سوی مولف اثر انتخاب شده است. مساله «تفرد انسانی» از جمله مسائلی است که در این کتاب قابل رصد است.
 
گرجی ادامه داد: در این کتاب بیش از 15 غلط تایپی و مطبعی وجود دارد که البته طبیعی‌ است و کتاب در ردیف کتاب های کم‌غلط ارزیابی می‌شود. عنوان اثر که «اخلاق‌حرفه‌ای» نام دارد، برای منِ خواننده سوال‌برانگیز است، که صفت «حرفه‌ای» برای اخلاق به چه معنا است؟
 
وی در ادامه نشست، به ابهام و ایهام برخی از ترجمه‌های به کار رفته در کتاب اشاره کرد و گفت:‌ نویسنده در پیشینه کتاب خود به آثاری مانند «چهار مقاله» اثر نظامی عروضی اشاره کرده است که به نظر می‌رسد، «قابوس‌نامه» در دسته‌بندی مشاغل بسیار حرفه‌ای از کتاب نظامی‌ عروضی است.
 
گرجی افزود: سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اگر قرار باشد این کتاب به زبان انگلیسی ترجمه شود، تلمیح خواننده غیر‌مسلمان با این کتاب چیست؟ نویسنده از کلید‌واژه‌ای استفاده کرده  و درکی به مخاطب خود داه است که نمی‌‌توان آن را اخلاق‌حرفه‌ای دانست. نویسنده باید قیدی در اخلاق‌حرفه‌ای بگذارد و آن این است که این کتاب «اخلاق‌حرفه‌ای اسلامی» است.
 
این پژوهشگر حوزه ادبیات ادامه داد: هر فصلی از این کتاب نیازمند نتیجه‌گیری است، همچنین مولف در برخی از صفحات کتاب از زبان معیار فاصله گرفته است.
 
گزارش تکمیلی نشست رونمایی و بررسی کتاب «بود انسانی و بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه‌ای با تاکید بر نهج‌البلاغه» متعاقبا منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها