دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
عرضه «مفيد الخاص في علم الخواص» اثر زکریای رازی به‌زودی در بازار کتاب

کتاب «مفيد الخاص فی علم الخواص» اثر محمدبن زکریای رازی با مقدمه و تصحیح احسان مقدس تا پایان هفته دوم آذر راهی بازار نشر می‌شود.

دکتر احسان مقدس، مترجم و مدیرمسئول انتشارات نیلوبرگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «مفيد الخاص فی علم الخواص» که با مقدمه و تصحیح وی منتشر شده، اظهار کرد: این كتاب منسوب به حكيم بلند آوازه ايرانی، محمدبن زكريای رازی و دربرگيرنده مباحث مختلفی در زمينه كشاورزی، مبارزه با آفات و حشرات، فوايد گياهان و ميوه‌جات است. كتاب مذكور دو جلد بوده كه متأسفانه جلد نخست آن مفقود شده و تنها نسخه‌هايی از جلد دوم آن در  دسترس است.
 
وی افزود: «مفيد الخاص فی علم الخواص» علی­رغم اهميت آن، تاكنون به‌صورت تصحيح و مقابله منتشر نشده است. تنها نسخه‌­های خطی به‌جای مانده از اين رساله در كشور، نسخه خطی بسيار نفيس كتابخانه آستان قدس رضوی(ع)، نسخه كتابخانه ملی و نسخه كتابخانه آستان حضرت معصومه (ع) در قم است. برای نخستین اقدام به مقابله و تصحيح نسخه‌­های خطی فوق‌الذكر کردم و این کتاب متن عربی تصحيح شده آن­ است. سال‌ها پيش كتابخانه آستان قدس رضوی، اقدام به چاپ تصويری اين كتاب در شمارگان محدود کرد كه متاسفانه صفحات آن پس و پيش شده و برخی معتقدند كه اين نسخه افتادگی دارد.    
 
مقدس گفت: هدف نويسنده از نگارش كتاب، ارائه مطالب مختلفی در زمينه مطالب كاربردی برای كشاورزان، پزشکان و ساير طبقات مردم است. رازی در اين كتاب به روش‌های مختلف در زمينه كاشت درختان و پيوند زدن آن‌ها پرداخته و سپس به خواص درمانی برخی از گياهان دارويی، ميوه‌ها و سبزيجات و همچنين راه درمان گزيدگی مار و عقرب و ساير حشرات گزنده اشاره کرده است.
 
مدیرمسئول انتشارات نیلوبرگ در معرفی مباحث و سرفصل‌های کتاب حاضر عنوان کرد: اين كتاب دارای سرفصل‌های متعددی است که از آن‌جمله می‌توان به فصل‌هایی درباره عقرب، مگس‌ها، كک‌ها، از بين بردن سوسک‌ها، بيرون راندن زنبورها، دوركردن سگ‌ها، روش كاشت درخت مو، جابجايی انواع درختان بزرگ، روش كاشت درخت انار، خواص سير، خواص پياز  و خواص كاسنی اشاره کرد.
 
این مترجم کتاب‌های طب سنتی ادامه داد: مخاطبان اين كتاب طيف وسيعی از پزشكان و علاقه‌مندان به طب سنتی، تاريخ طب وعلوم و ميراث فرهنگی هستند.
 
نخستین چاپ کتاب «مفید‌الخاص فی علم‌الخواص» با مقدمه و تصحیح احسان مقدس، با شمارگان 200 نسخه در 78 صفحه به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات نیلوبرگ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها