سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
گزیده غزل‌های آغازگر سبک هندی منتشر شد

«گزیده غزل‌های حکیم شفائی اصفهانی» به قلم مهدی فرجی، شاعر، سه روز پیش منتشر شد.

مهدی فرجی، شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: سه روز پیش کتاب «گزیده غزل های حکیم شفائی اصفهانی» به همراه برگزیده‌ای از تک بیت‌هایش از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد. این شاعر در واقع آغازگر سبک هندی است.
 
وی افزود: چون شفائی اصفهانی شاعر سبک هندی است برگزیده‌ای از اشعار او را انتخاب کردم و مقدمه‌ای 20 صفحه‌ای در ابتدای این کتاب درباره شعر و زمانه او و سبک شعر و شاعری این شاعر در 400 سال پیش نوشته‌ام. شفائی اصفهانی در زمان شاه عباس می‌زیست. او در 966 هجری قمری متولد شد و 1037 از دنیا رفت.
 
این شاعر ادامه داد: کتاب «گزیده غزل های حکیم شفائی اصفهانی» 120 صفحه است و در مقدمه نخست کتاب که مقدمه‌ای غیر تحلیلی است توضیح داده‌ام که سبک هندی توسط شاعرانی مانند امیری فیروزکوهی، محمد قهرمان و استاد محمدرضا شفیعی کدکنی تحلیل شده و شاعران شاخص، آن را به شعردوستان شناسانده‌اند. اما من در خواندن سبک هندی با ابیاتی مواجه شدم که از شاعرش آثار چندانی وجود نداشت و همان موقع دریافتم که آن تک‌بیت‌ها بسیار زیبا و فنی نوشته شده‌اند.
 
شاعر مجموعه شعر «قرار نشد» ادامه داد: معمولاً ما آدم‌هایی هستیم که به سلیقه تذکره‌نویسان و مورخان اکتفا می‌کنیم. به هر حال شعرهای صائب را می‌خواندم که دریافتم او شعری دارد که در آن از شفائی اصفهانی یاد کرده. دریافتم که او یعنی شفائی اصفهانی شروع کننده سبک هندی و حلقه واسط بین «واسوخت» و «سبک هندی» بوده است و از سوی دیگر در کسوت استادی صائب در کنار او می‌زیسته. موضوع را پیگیری کردم و دریافتم که آقای لطف‌علی بنان دیوان شفائی اصفهانی را تصحیح کرده و اداره کل وزارت ارشاد استان آذربایجان شرقی آن را به چاپ رسانده است. آن کتاب را تهیه کردم و عکس‌هایی هم از نسخه خطی کتاب گرفتم و بر حسب علاقه مطالعه کتاب را آغاز کردم.
 
شاعر «میخانه بیخواب» یادآور شد: هر چه مطالعه کتاب را ادامه می‌دادم می‌فهمیدم که خواندن دست‌کم گزیده‌ای از شعرها برای نسل جوان و شعردوست ما ضرورت دارد و نباید چنین شاعری در گمنامی به سر ببرد. 50 غزل و 250 تک بیت از او را جمع کردم و در کتابم آوردم. برای آشنایی بیشتر اهل ادب و قلم مقدمه‌ای نیز درباره شاعر به رشته تحریر درآوردم و شعر دوران صفویه را تحلیل کردم و ویژگی‌های سبک هندی را برشمردم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا با این تجربه قصد ندارید دیوان شفائی اصفهانی را تصحیح کنید؟» گفت: این کار را به نحو احسن لطف‌علی بنان انجام داده است. او 1060 غزل و بسیاری از قصاید، ترجیع‌بندها و مثنوی‌های دیوان شفائی را تصحیح کرده و کارش هم دقیق بوده. با وصف بر این که کتاب شاید در بازار نایاب باشد اداره ارشاد آذربایجان شرقی می‌تواند آن را با همان چاپ سال 1364 منتشر کند. در این صورت می‌توان دیوان این شاعر سبک هندی را به راحتی پیدا کرد، خواند و با شعر و سبک او آشنا شد.  
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها