پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۱
كتابداران 85 روزه اداره كتابخانه‌هاي شهرستاني را مختل مي‌كنند

بيشتر كتابداراني كه به صورت موقت 85 روزه در كتابخانه‌هاي شهرستان‌ها كار مي‌كنند، از دانش و تخصص لازم برخوردار نيستند و در اداره موثر كتابخانه مشكل آفرين مي‌شوند.

اين مطلب را محمد قنبري، مسوول دبيرخانه انجمن كتابخانه‌هاي عمومي خانميرزا (از توابع شهرستان لردگان چهارمحال و بختياري) و مدير تنها كتابخانه شهر آلوني، در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد و توضيح داد: بهتر است براي اداره كتابخانه‌ها به صورت استخدام 85 روزه از كتابداران فارغ التحصيل كتابداري و اطلاع‌رساني استفاده شود كه به مهارت‌هاي فهرست‌نويسي و امور كتابخانه آشنا باشند. 

وي گفت: استفاده از جوانان غير متخصص براي فرصتي كوتاه، شان كتابخانه را پايين مي‌آورد. ضمن اين‌كه چنين افرادي دلگرمي كافي براي استخدام پيماني ندارند و با دلگرمي كار نمي كنند.

كتابخانه « شهيد عباسقلي كريميان» واقع در شهر آلوني، تنها كتابخانه بخش 50 هزار نفري خانميرزا ست. اين كتابخانه سال 1377 آغاز به كار كرد و با داشتن 10 هزار نسخه كتاب و 350 عضو فعال فقط با يك نيروي انساني اداره مي‌شود. محمد قنبري، با مدرك كارشناسي كتابداري و اطلاع‌رساني از ابتداي تاسيس كتابخانه به عنوان، تنها كتابدار و در عين حال مسوول آن كار مي‌كند.

وي با اشاره به اين‌كه كتابخانه شهيد كريميان، تنها كتابخانه در دسترس براي اهالي 40 روستاست، تاكيد كرد: كتابخانه روستايي و درجه سه براي تامين نياز جوانان بخش خانميرزا كافي نيست. ضمن اينكه با مركز شهر آلوني نيز 500 متر فاصله دارد. اگر كتابخانه در داخل شهر بود، تعداد اعضاي آن دست كم به 700 نفر افزايش مي‌يافت.

قنبري ادامه داد: ساخت كتابخانه در روستاهاي «جوانمردي» و «مرادان» با بيش از پنج هزار نفر جمعيت، بخش بزرگي از نياز كتابخواني بخش خانميرزا را برطرف مي‌كند.

مدير كتابخانه شهيد كريميان، كمبود فضا را يكي از مشكلات اصلي اعضا عنوان كرد و اظهار داشت: اين كتابخانه با زيربناي 405 متر مربع، از يك سالن تشكيل شده است، به گونه‌اي كه مخزن كتاب فضاي مطالعه خانم‌ها و آقايان را جدا مي كند.

قنبري همچنين خاطرنشان كرد: در دو سال اخير ارسال نشريه‌هاي جدید به كتابخانه ما با محدوديت روبرو شده است. درحالي كه تا سال 1385، هر ماه بيش از 50 عنوان نشريه به كتابخانه ارسال مي‌شود، اما اكنون اين مجله‌ها به حوزه‌هاي خاصي محدود شده‌اند.

وي همچنين خبر داد: به تازگي سه نفر از خيران شهر آلوني از توابع شهرستان لردگان، مبلغ 17 ميليون ريال به تنها كتابخانه شهر كمك كرده‌اند. از اين مبلغ، دو ميليون ريال را منوچهر شيخي، سه ميليون ريال حاج آيت‌الله مرادي و 12 ميليون ريال را نيز غلامحسين قنبري اهدا كرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط