سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
فرهادی: میراث حافظه جهانی چراغ گذشته را روشن نگه می‌دارد/ رونمایی از «المسالک و‌ الممالک» و «کلیات سعدی»

محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در روز جهانی حافظه شنیداری و دیداری گفت: برنامه میراث حافظه جهانی می‌تواند در حفظ میراث مستند موثر واقع شود و از انقطاع نسل‌ها جلوگیری کند و به ما بفهماند گذشته چراغ راه آینده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری و رونمایی از دو اثر «المسالک و‌ الممالک» و «کلیات سعدی» با حضور دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر رضا صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه ملی، محمود دعائی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاد سید عبدالله انوار، نسخه‌شناس سه‌شنبه پنجم آبان‌ماه برابر با 27 اکتبر در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.
 
فرهادی گفت: ما امروز شاهد رونمایی از دو اثر ارزشمند فرهنگی کشورمان در روز جهانی حافظه دیداری و شنیداری هستیم و این یکی از اقدامات قابل احترام یونسکو (با توجه به رسالت خطیر این سازمان) و تدوین برنامه حافظه جهانی در سال 1992 میلادی است. اهمیت این برنامه در این است که میراث همیشه منعکس‌کننده تنوع زبان‌ها و فرهنگ مردمان است و حافظه جهانی نمایانگر اندیشه‌ها و اکتشاف‌های جامعه بشری است.
 
وی افزود: حافظه مستند عامل شکل دادن به فرهنگ‌ ملت‌هاست و هدف از برنامه حافظه جهانی (روز جهانی حافظه دیداری و شنیداری) افزایش آگاهی مردم از این میراث و حفاظت از آن و ارتقای دسترسی جهانی به آن است و یونسکو به این دلیل واژه میراث را درباره آن به کار برده که به نسل آینده میراث فرهنگی آنها را عرضه کند تا آنها با توجه به این میراث از هویت فرهنگ خود آگاهی یابند.
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: خوشحالم 9 اثر در کشور ما در حافظه میراث جهانی ثبت شده و امروز نیز دو اثر برجسته از کشورمان در این حافظه به ثبت رسیده است. این امر فرهنگی قابل قدردانی است. بنده از اعضای کمیته ملی حافظه جهانی تشکر می‌کنم و شکی نیست که انبوهی از آثار برجسته در حوزه میراث مستند کشورمان وجود دارد که قابل پیگیری و ثبت است و این امر با تلاش اعضای فرهنگ‌دوست کشورمان قابل اجرا است.
 
فرهادی عنوان کرد: تاریخ حماسه بشر تاریخی تکرار نشدنی است و از این رو این نگرانی وجود دارد که بشر بدون توجه به میراث فرهنگی خود از فطرت تعالی‌خواه خویش فاصله بگیرد و از طرفی گرایش بی‌اندازه به تکنولوژی به عنوان یک تهدید در تخریب میراث فرهنگی وجود دارد. بنابراین برنامه میراث حافظه جهانی می‌تواند در حفظ میراث مستند کشورها موثر واقع شود و از انقطاع نسل‌ها جلوگیری کند و به ما بفهماند گذشته چراغ راه آینده است.
 
گزارش مشروح این مراسم به زودی منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها