یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
زندگی هنری سلیمان امیرقاسمی در یک کتاب

«پژوهشی در زندگی هنری سلیمان خان امیرقاسم خانی» نوشته تهمورس شاهرخی از سوی موسسه متن فرهنگستان هنر منتشر شد. سلیمان خان امیرقاسم خانی مشهور به سلیمان امیرقاسمی از مشهورترین خوانندگان و ردیف‌دانان موسیقی سنتی ایرانی در دوران پهلوی بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «پژوهشی در زندگی هنری سلیمان خان امیرقاسم خانی» نوشته تهمورس شاهرخی و با مقدمه استاد مجید کیانی، نوازنده سنتور و پژوهشگر موسیقی ایرانی، از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر شد. سلیمان خان امیرقاسم خانی مشهور به سلیمان امیرقاسمی از مشهورترین خوانندگان و ردیف‌دانان موسیقی کلاسیک ایرانی در دوران پهلوی بود.

کتاب شامل 9 فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «مروری بر زندگی سلیمان خان امیرقاسم خانی»، «روش تدریس»، «مقایسه روش آموزش سلیمان خان با استادان دیگر»، «خوانندگی استاد سلیمان خان امیرقاسم خانی»، «دیدگاه‌های سلیمان خان امیرقاسم خانی درباره موسیقی»، «همدلان و دوستان»، «خاطرات»، «نقل قول هنرمندان درباره سلیمان خان امیرقاسم خانی و دوستان هنرمند وی» و «در خصوص قطعات ضبط شده از آواز استاد سلیمان خان امیرقاسم خانی».

در بخشی از مقدمه مجید کیانی بر این کتاب آمده است: «زمانی که برای فراگیری ردیف و شیوه سنتور نوازی حبیب سماعی در خدمت استاد نورعلی برومند بودم، ایشان از طرز صحیح و زیبایی‌ِ خواندن و همچنین از وسعت کامل صدای سلیمان خان امیرقاسم خانی بسیار تعریف و تمجید می‌کردند، این در حالی بود که استاد برومند تحت تاثیر مکتب سیدحسین طاهرزاده بودند و شیوه و طرز خواندن او را در آموزش به کار می‌بردند. ویژگی دیگر آواز امیرقاسم خانی پرهیز از بیهودگی خواندن و بسط‌های نامناسب است که بسیار گویا و مختصر و به صورت ایجاز، مطالب زیبای آن را در یک آواز یا دستگاه می‌شنویم.»

«پژوهشی در زندگی هنری سلیمان خان امیرقاسم خانی» پژوهش و نگارش تهمورس شاهرخی با شمارگان 500 نسخه، 112 صفحه و بهای هشت هزار تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این کتاب به نشانی زیر مراجعه کنید:
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها