چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
معرفی «کمدیا دل‌آرته» در هفتادمین جلد از «تئاتر امروز جهان»

«کمدیا دل‌آرته: تئاتر ایتالیا در قرون 16، 17 و 18» نوشته کنستان میک با ترجمه معصومه زواریان منتشر شد. این کتاب هفتادمین مجلد از مجموعه «تئاتر امروز جهان» است که از سوی نشر قطره منتشر می‌شود.

معصومه زواریان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: محتوای کتاب «کمدیا دل آرته» درباره تئاتر کمدی ایتالیا از قرن 16 تا اوایل قرن هجدهم میلادی است. این کتاب هفتادمین جلد از مجموعه «تئاتر امروز جهان» است که با نظارت دکتر قطب‌الدین صادقی در نشر قطره منتشر می‌شود.

وی افزود: با وجودی که در تئاتر ایران از کمدیا دل آرته زیاد صحبت می‌شود، اما منابع درسی و مطالعاتی مفید چندانی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به این موضوع در بازار کتاب ایران وجود ندارد. مهم‌ترین هدف من از ترجمه این کتاب نیز تامین منبع مطالعاتی برای دانشجویان بود.

این مترجم درباره ویژگی‌های کمدیا دل‌آرته اشاره کرد: کمدیا دل‌آرته یک نوع کمدی بداهه است. هنرمندان این سبک معمولا روی صحنه آمده و به صورت بداهه شخصیت می‌ساختند. مهم‌ترین هدف آنها نقد جامعه به ویژه نقد شخصیت‌های «فضل فروش»‌ بود.

زواریان در پاسخ به این سوال که «آیا در این کتاب درباره نمایشنامه‌های جریان کمدیا دل‌آرته از جمله آثار کارلو گولدونی هم بحث شده یا خیر؟» گفت: مهم‌ترین بحث کتاب درباره ساختار نمایش‌های کمدیا دل‌آرته است و به نمایشنامه‌ها صرفا اشاره مختصری شده، اما درباره زندگی و آثار کسانی چون گولدونی مطالب مفیدی در کتاب وجود دارد.

زواریان همچنین درباره کتاب در دست ترجمه خود گفت: «کارگردانان» کتابی است که هم‌اکنون مشغول به ترجمه آن هستم. این کتاب درباره کارگردان مطرح تئاتر فرانسه از جمله ژاک کوپو و لوئی ژووه است و زندگینامه و آثار آنها را بررسی می‌کند. این کتاب نیز در مجموعه «تئاتر امروز جهان» منتشر می‌شود.

«کمدیا دل‌آرته: تئاتر ایتالیا در قرون 16، 17 و 18» نوشته کنستان میک و ترجمه معصومه زواریان با شمارگان 400 نسخه، 301 صفحه و بهای 18 هزار تومان از سوی نشر قطره روانه کتابفروشی‌ها شده است.

«صحنه‌های تعقیب در باویر» نوشته مارتین اشپر، «تاریخ و افسانه سیرک» نوشته رولان اوگه و «نمایشنامه نو: شیوه‌های نگارشی تئاتر معاصر» نوشته ژان پیر سارازاک، نام شماری دیگر از ترجمه‌های منتشر شده زواریان است.

«نقدها و نوشته‌ها درباره تئاتر» نوشته رولان بارت، «عملکرد فرهنگی تئاتر عروسکی» نوشته هنریک یورکفسکی، «تئاتر و همزادش» نوشته آنتونن آرتو، «تادئوش کانتور» نوشته نوئل ویتز، «راهبردهای آفرینش در پرفورمنس آرت» نوشته سیدامید هاشمی، «به سوی تئاتر بی‌چیز» نوشته یرژی گروتفسکی، «در کار با گروتفسکی» نوشته ریچارد توماس، «راهنمای نویسندگان درام» نوشته دان ویل، «گروتسک در هنر و ادبیات» نوشته جیمز آدامز، «نقد تئاتر» نوشته ایروینگ واردل، «تئاتر درمانی و نمایش زندگی» نوشته فیل جونز، «رابرت ویلسون: تئاتر فضا» نوشته ماریا شفتسووا و «شناخت نظام‌های تئاتر» نوشته شومیت میتر، نام شماری از مجلدات مجموعه تئاتر امروز جهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها