سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
کمال شفیعی در «روزهای مخفی» با نوجوانان سخن می‌گوید

کمال شفیعی، شاعر کودک و نوجوان از انتشار آثار جدیدش برای نوجوانان خبر داد و گفت: به‌زودی مجموعه شعر «روزهای مخفی» را توسط انتشارات امیرکبیر و مجموعه «اگر درخت‌ها پای رفتن داشتند» را از سوی انتشارات پیدایش به دست نوجوانان می‌رسانم.

کمال شفیعی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از انتشار اثر جدیدی برای نوجوانان خبر داد و گفت: به تازگی مجموعه شعری با عنوان «روزهای مخفی» را که شامل 10 شعر در قالب نیمایی است برای چاپ به انتشارات امیرکبیر تحویل داده‌ام که در حال حاضر در مرحله تصویرگری است و تا پایان امسال منتشر می‌شود.
 
وی اضافه کرد: این مجموعه در مقایسه با سایر آثار من کاملا متفاوت است و از زاویه دید جدیدی سراغ نوجوانان می‌رود. در این مجموعه، نوجوان و روزگار نوجوانی محور اشعار قرار گرفته و نوجوان را با همسالانش مقایسه می‌کند. این مجموعه به جای اینکه خودش به جای نوجوانان بیندیشد، آنها را به اندیشیدن وادار می‌کند و چگونه اندیشیدن را به آنها می‌آموزد.

مجموعه شعر «اگر درخت‌ها پای رفتن داشتند»
شفیعی در ادامه به اثر دیگرش برای نوجوانان اشاره کرد و گفت: همچنین مجموعه دیگری با عنوان «اگر درخت‌ها پای رفتن داشتند» دارم که شامل 35 سروده سپید برای نوجوانان است. این مجموعه با نگاهی متفاوت برای نوجوانان خلق شده و دارای موضوعاتی همچون عشق، خانواده، خدا و برخی از آسیب‌های اجتماعی است، این شعرها در فضایی که احساس می‌شود برای این گروه سنی خلاء وجود دارد و محل پرسش بسیاری از نوجوانان است، سروده شده‌اند.
 
وی یادآوری کرد: این مجموعه در ابتدا شامل 90 شعر بود و قرار بود از سوی انتشارات منادی تربیت منتشر شود که به خاطر مشکلات مالی این مساله محقق نشد. در حال حاضر با اعمال تغییرات اساسی در اشعار، این مجموعه شامل 35 شعر جدید است و مرحله تصویرگری را پشت سر گذاشته و امیدوارم تا نمایشگاه کتاب سال 95 از سوی انتشارات پیدایش منتشر و عرضه شود.
 
این شاعر نوجوان توضیح داد: این مجموعه شامل سروده‌های سپید برای مخاطبان نوجوان است و تلاشم بر این بوده که فضای تعلیمی پنهانی که به نوعی برگرفته از دنیای واقعی زندگی نوجوانان کشورمان است، در شعرها وجود داشته باشد.
 
شفیعی با چتری از پرنده به کتابفروشی‌ها می‌رود
شاعر «عمو نوروز و دست‌های کوچک دعا» در ادامه از انتشار مجموعه شعر «چتری از پرنده» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: این مجموعه به تازگی چاپ شده و تا هفته آینده در کتاب‌فروشی‌ها توزیع می‌شود.
 
وی درباره این مجموعه توضیح داد: اغلب اشعار این مجموعه که برای گروه سنی نوجوان منتشر شده است، عمدتا نیمایی است، اما با فضایی که نوجوان امروز با آن سروکار دارد، در این اثر بیشتر دغدغه‌ها نوجوان امروز مورد توجه قرار گرفته و به موضوعاتی پرداخته شده است که برای نوجوانان تازگی داشته باشد.
 
این شاعر نوجوان اضافه کرد: با توجه به اینکه نوجوانی، مرحله‌ای از زندگی است که بچه‌ها بعد از دوران کودکی وارد آن می‌شوند و این مرحله شامل دنیا و فضایی متفاوت است، تلاش کرده‌ام در این مجموعه با توجه به خزانه لغات نوجوانان به این فضا نزدیک شوم و از موضوعاتی سخن بگویم که نوجوانان امروز به نوعی با آنها درگیر هستند. واقعیت این است که شاعران و نویسندگان ما کمتر به این فضا و این دنیا ورود کرده‌اند و در این زمینه خلاء وجود دارد.
 
شفیعی گفت: در این مجموعه، نوجوان، و نحوه ارتباطش با خانواده و محیط اجتماع مورد توجه قرار گرفته است و ارزش‌های موجود در جامعه و محیط خانواده و لزوم احترام به آنها به صورت غیرمستقیم و زیرپوستی به مخاطبان آموزش داده می‌شود.
 
 کمال شفیعی، شاعر نوجوان، در سال 1347 در همدان متولد شد. وی آثاری در حوزه کودک و نوجوان در کارنامه خود دارد. از آن‌جمله می‌توان به «می‌خواهم دست به كار بزرگی بزنم»، «مانند گنجشک»، «عمو نوروز و دست‌های کوچک دعا» و «درس قشنگ لبخند»، «گربه یك مهندس است»، «مورچه‌های پاپتی»، «هر گلابی یك چراغ» و «ابرها مسافرند» اشاره کرد. شفیعی همچنین آثاری مانند «گوزن‌های پا به ماه» و «به یکزبان عاشق می‌شویم» را نیز در حوزه بزرگسال منتشر کرده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها