چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۹
محقق: کتاب‌های نایاب زمینه دوستی من و زنده‌یاد حائری را فراهم کرد

مهدی محقق در بزرگداشت زنده‌یاد عبدالحسین حائری گفت: کتاب واسطه آشنایی من و حائری شد. حائری نیز از بنده که علاقه‌مند به مطالعه و جست‌وجوی کتاب‌های نایب و خطی بودم، خوشنود می‌شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم بزرگداشت زنده‌یاد عبدالحسین حائری با همکاری مرکز پژوهشی میراث مکتوب، مؤسسه خانه کتاب، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مؤسسه فرهنگی شهر کتاب چهارشنبه یازدهم شهریورماه در مجموعه باغ زیبا برگزار شد.

در این مراسم مهدی محقق(فقیه و کتابشناس)، سید علی آل‌داوود(نسخه‌شناس)، نوش‌آفرین انصاری(استاد گروه کتابداری دانشگاه تهران)، منوچهر صدوقی سها(حقوقدان)، سید مصطفی محقق داماد(مجتهد و حقوقدان) و حجت الاسلام محمد ابهری درباره خدمات استاد فقید عبدالحسین حائری در زمینه کتابشناسی و تصحیح متون سخن گفتند.

 گزارش تصحیح «کشف الاسرار» در جلسه‌های جمعه

مهدی محقق در بخش نخست مراسم بزرگداشت زنده‌یاد حائری گفت: قدیمی‌ترین فردی که با عبدالحسین حائری آشنا شد، بنده هستم. سابقه این آشنایی به67 پیش برمی‌گردد. در زمانی که جوانی معمم بودم به مشهد نزد ادیب نیشابوری رفتم تا درس بخوانم. در جلسه درس این استاد بسیار اتفاق می‌افتاد که کتاب‌هایی را نام می‌برد که من تا به آن روز اسامی آن‌ها را نشنیده بودم.
 
وی افزود: همیشه به این فکر می‌کردم فرصتی پیدا شود که کتابخانه‌ای پیدا کنم  که آن‌چه استادم نام برده بود از جمله «سفرنامه ابن‌فضلان» را بیابم و در احوال آن کتاب‌ها کاوش کنم و تفسیر آنها را به دست بیاورم.
 
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بیان کرد: بنده یک سال بیشتر در مشهد نماندم زیرا به فلسفه علاقه داشتم و در مشهد امکان تحصیل در این رشته نبود و چندان نگاه خوبی نیز به فلسفه در میان این شهر وجود نداشت اما در تهران محیط مناسب‌تری برای تحصیل فلسفه بود. بنابراین از مشهد به تهران آمدم. هنگامی که به تهران آمدم خردادماه بود و درسی ارائه نمی‌شد.
 
محقق با اشاره به آشنایی با کتابخانه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فرصت خوبی بود تا زمانی که در تهران بودم، سراغ کتاب‌های که نام آنها را از استادم، ادیب نیشابوری شنیده بودم، بروم. به کتابخانه مجلس رفتم و در این کتابخانه عضو شدم و هر روز سه کتاب می‌گرفتم و مطالعه می‌کردم. به مرور با کتاب‌های موردنظرم آشنا شدم.
 
وی اظهار کرد: زمانی که در کتابخانه مجلس رفت و آمد می‌کردم متوجه شدم فردی معمم مکرر در مخزن در حال رفت و آمد است. (البته باید بگویم بنده نیز آن زمان معمم بودم) وی عبدالحسین حائری بود. با او دوست شدم و از همان موقع به این مرد احساس علاقه کردم.
 
این فقیه کتابشناس گفت: زنده‌یاد حائری نیز از بنده که علاقه‌مند به مطالعه و جستجوی کتاب‌های نایاب و خطی بودم، خوشش آمده بود. بعدها گاهی با زنده‌یاد سیدعلی موسوی بهبهانی جلسه داشتیم. این جلسه‌ها به جمعه‌ها به منزل دکتر علی اصغر حکمت منتقل شد، زمانی که حکمت از ما خواست تا مجلدهای «کشف الاسرار» را تصحیح کنیم. بنده هشت جلد این مجموعه و حائری یک جلد آن را تصحیح کرده بود.

گزارش تکمیلی این مراسم به زودی منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها