دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
محمدرضا شمس با «هشت‌پا» و «گوساله لجباز» به کتابفروشی‌ها می‌آید

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان از انتشار تعدادی کتاب جدید برای کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: تعدادی کتاب جدید مانند مجموعه «هشت‌پا»، «گوساله لجباز» و «ضحاک» برای بچه‌ها نوشته‌ام که به زودی از سوی ناشران چاپ و عرضه خواهد شد.

محمدرضا شمس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  اظهار کرد: به تازگی کتابی با عنوان «هشت‌پا» از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر کرده‌ام. این کتاب شامل پنج داستان کوتاه است و با روش‌هایی مانند بازی و سرگرمی به پرورش تخیل بچه‌ها کمک می‌کند.
 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: همچنین چندی پیش کتاب دیگری را که به نوعی تجربه‌ای برای شروع کار کردن در حوزه «رمان خردسال» بود، برای چاپ به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل داده‌ام که در حال حاضر در مرحله تصویرگری است. نام این کتاب یا «گوساله لجباز» یا «خاله فرفره» خواهد بود.
 
وی در ادامه به سایر کتاب‌های در دست تالیفش اشاره کرد و گفت: همچنین مجموعه چهار جلدی دیگری با عنوان «هزار و یک افسانه» را نیز در دست تالیف دارم، هر جلد این مجموعه که برای کودکان نوشته شده، شامل 250 افسانه است. تا به حال سه جلد آن را به پایان رسانده‌ام و در حال حاضر مشغول جمع‌آوری افسانه‌های جلد چهارم هستم که تاکنون 100 افسانه از آن را جمع‌آوری کرده‌ام. امیدوارم تا یک ماه آینده بتوانم جلد چهارم را نیز به پایان برسانم و برای چاپ به انتشارات محراب قلم تحویل دهم.
 
شمس درباره این مجموعه توضیح داد: در این کتاب‌ها سعی کرده‌ام روایت جدیدی از افسانه‌ها را بیان کنم به طوری که نویسنده به عنوان راوی در همه صحنه‌های داستان حضور دارد. این راوی در بعضی جاها به شکل یک انسان، بعضی‌جاها به شکل یک حیوان یا یک شیء یا در نقش قهرمان، وارد داستان می‌شود.
 
وی در ادامه به اثر دیگرش با عنوان «ضحاک» اشاره کرد و گفت: این کتاب بازنویسی داستان ضحاک برای نوجوانان است که به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. در این کتاب داستان معروف ضحاک ماردوش با شیوه‌ای جدید و به روش «بازی – نمایش» بیان می‌شود. در این کتاب دو راوی وجود دارد، یکی راوی داستان و دیگری خود ضحاک است.
 
این نویسنده ادامه داد: همچنین کتاب «پیازی که گرمش بود» به تصویرگری حدیث قربان نیز از دیگر آثار من است که به تازگی از سوی نشر پیدایش منتشر شده است. این کتاب شامل یک قصه تصویری است و ماجرای پیازی را برای خردسالان تعریف می‌کند که به خاطر گرمی هوا لباس‌هایش را به اطرافیانش می‌بخشد و در نهایت تبدیل به یک پیازچه می‌شود.
 
وی گفت: همچنین «فاصله‌ای که پیر شد» نیز از جمله کتاب‌های من است که پیش از این یکبار منتشر شده بود، اما الان به شکلی جدید با اعمال تغییرات اساسی در قطع و گرافیک کتاب دوباره از سوی نشر پیدایش روانه کتابفروشی‌ها شده است.
 
شمس  گفت: همچنین سه کتاب‌ دیگر هم با عنوان‌های «عمه گیلاس» شامل داستان‌هایی برای نوجوانان، «قصه‌های الفبا» شامل داستان‌هایی درباره 32 حرف الفبا برای کودکان و «اسکلت بخشنده» شامل 60 داستان کوتاه بر مبنای بازی با تخیل برای کودکان آماده کرده‌ام که به زودی از سوی نشر هوپا منتشر می‌شود.
 
محمدرضا شمس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، در سال 1336 در تهران متولد شد. وی فعالیت خود را از سال 1358 با نگارش قصه «خرگوش و رنگین کمان» آغاز کرد. شمس تاکنون بیش از 40 کتاب را در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است.

شمس همچنین فیلمنامه‌نویس سریال‌های عروسکی نیز هست و کتاب «دیوانه و چاه» وی برنده دیپلم از کنگره IBBY آفریقای جنوبی شده است. همچنین کتاب «قصه‌های سروته» او برگزیده جشنواره ادبی شهید غنی‌پور شده است. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «خواب و پسرک»، «خانه لک‌لک»، «قصه بهار»، «خواب و پسرك»، «مراد شمر»، «ديوانه و چاه»، «عروسي»، «شير، اسب و بشقاب چيني گلدار»، «بادكنك و اسب‌آبي»، «قصه بهار»، «قصه پلي كه بود و ديگر نيست»، «خورشید مال كیه؟»، «كلوچه خانم»، «دختره خل و چل»، «دزدى كه پروانه شد» و «صبحانه‌ خیال» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها