یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
«مکتب‌های سینمایی» ‌کتابی برای دانشجویان و علاقه‌مندان هنر هفتم

غلامرضا معدنی‌‌پور، مدرس دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد که دانشجویان رشته سینما نیاز به منبعی در موضوع مکاتب سینمایی داشتند تا بتوانند آن را در طول یک ترم تحصیلی مطالعه کنند و من کتاب «مکتب‌های سینمایی» را با توجه به چنین نیازی تالیف کردم.

غلامرضا معدنی پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دلیل تالیف کتاب «مکتب‌های سینمایی» عنوان کرد: در حوزه شناخت مکتب‌های سینمایی دو منبع عمده وجود دارد؛ نخست کتاب‌های تاریخ سینما و دیگری برخی کتاب‌هایی که منحصرا به معرفی یکی از مکتب‌ها پرداخته‌اند.

وی افزود: منابع منتشر شده در موضوع تاریخ سینما به زبان فارسی اکثرا حجم زیادی دارند و مطالعه آنها زمان بسیاری می‌برد و در دیگر منابع هم تنها یک مکتب معرفی شده است. بر این اساس تاکنون کتاب کم‌ حجمی که با زبانی ساده تمام مکاتب سینمایی را یکجا معرفی کند، منتشر نشده بود.

معدنی‌پور در ادامه با اشاره به این نکته که «مکتب‌های سینمایی» را به طور ویژه برای دانشجویان رشته سینما نوشته است، گفت: دانشجویان رشته سینما به کتابی نیاز داشتند که بتوانند آن را در طول یک ترم تحصیلی مطالعه کنند و کتاب «مکتب‌های سینمایی» بر اساس چنین نیاز و چنین کمبودی نوشته شده است. همچنین کسانی نیز که قصد دارند درباره مکتب‌های سینمایی اطلاعاتی را کسب کنند، می‌توانند به این کتاب مراجعه کنند.

این مدرس سینما ادامه داد: در این کتاب 10 مکتب معروف سینمایی را همراه با تصاویر توضیح داده‌ام. عناوین این مکتب‌ها به ترتیب فصل‌های کتاب به این شرح است: «امپرسیونیسم»، «دادائیسم»، «سوررئالیسم»، «اکسپرسیونیسم»، «مکتب مونتاژ شوروی»، «رئالیسم شاعرانه»، «نئورئالیسم ایتالیا»، «سینمای موج نوی فرانسه» و «سینمای نوین آلمان». در فصل نخست نیز مفاهیم مقدماتی همچون «مکتب»، «ژانر» و «سبک» و همچنین تفاوت بین این واژگان و مفاهیم را شرح و توضیح داده‌ام.

معدنی پور در پاسخ به این سوال که «چرا جریان سینمایی موسوم به «برایتون» در این کتاب معرفی و بررسی نشده است؟» گفت: همان‌گونه که اشاره کردم در فصل نخست کتاب به معرفی و تحلیل مفاهیم پایه پرداختم. جریان سینمایی موسوم به «برایتون» بر اساس تعریفی که از واژه «مکتب» در فصل نخست، ارائه دادم، نمی‌گنجید. البته لازم است اشاره کنم که قصد دارم بعدها در قالب یک کتاب جداگانه به معرفی این جریان بپردازم.

نویسنده کتاب «چهل سالگی‌ها» در ادامه با اشاره به این نکته که ویژگی‌ مشترک فیلم‌های جریان سینمایی «برایتون» تنها در مقوله فرم است، اظهار کرد: عموم نظریه‌پردازان سینمایی در بیان تعریف «مکتب» در سینما بر پشتوانه فکری و محتوایی فیلم‌ها و همچنین دارا بودن ویژگی‌های مشترک و جهان‌بینی و ایدئولوژی یکسان تاکید کرده‌اند، این در صورتی است که فیلم‌های جریان سینمایی برایتون صرفا در مقوله فرم ویژگی‌های مشترکی دارند.

«مکتب‌های سینمایی» نوشته غلامرضا معدنی پور، با شمارگان 500 نسخه، 220 صفحه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات جمال هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

غلامرضا معدنی‌پور، عکاس، مدرس سینما در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر و دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی است. مجموعه عکس و گزین‌گویه «چهل سالگی‌ها» و همچنین مجموعه شعر «تو همچون پاریس زیبایی» از دیگر کتاب‌های منتشر شده معدنی‌ پور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها