سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
رئیس جمهور: باید کاری کرد که کتاب راحت تر در دسترس باشد

حجت الاسلام حسن روحانی در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن اشاره به نقش دولت در زمینه سخت افزاری دسترسی شهروندان به کتاب، بر اتخاذ راهکارهایی برای دسترسی راحت‌تر مردم به کتاب تاکید کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- مهسا مقدس‌نژاد:  حجت‌الاسلام روحانی، در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: اینکه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 330 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان کتاب خارجی عرضه می‌شود جای بسی افتخار است؛ همچنین حضور هزاران ناشران داخلی و خارجی در نمایشگاه ارزشمند است، اما به همین نسبت کتابفروشی‌ها نیز باید افزایش یابد.

رئیس جمهور اظهار کرد: برای اینکه کتاب به دست اهلش برسد، دولت در زمینه سخت‌افزاری این مهم، احساس وظیفه می‌کند؛ البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی و چهارچوب امنیت ملی و توجه به هویت اسلامی و ملی باید مورد توجه همگان باشد.
 
وی با اشاره به جایگاه کتاب در فرهنگ ایرانی گفت: اگر بگوییم افتخارات سرزمین ما، اسلام ما و فرهنگ ایران ما در شاهکارهایی چون شاهنامه، بوستان و گلستان، مثنوی معنوی و  دیوان حافظ جمع شده است، سخن گزافی نگفته‌ایم.
 
حجت الاسلام حسن روحانی همچنین با اشاره به جایگاه کتاب و اندیشه در فرهنگ اسلامی و بیان اینکه زبان گویای اسلام «کتاب» است نه شمشیر، گفت: واقعیت اسلام برای جهانیان با کتاب، قرآن، آیات و کلمات پیامبر و صحابه بزرگوار و امام تبیین شده است.

رئیس شواری عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اصول نشر باید مطابق با ارزش‌های اسلامی، کوتاه و دقیق باشد و نه سلیقه‌ای، و ذکر این نکته که آثار کتاب را باید در جامعه و اخلاق اجتماعی مشاهده کرد، گفت: باید بکوشیم تا کتاب راحت‌تر در دسترس قرار بگیرد؛ تا زمانی که سایت‌ها و تلویزیون برای ورزش و رئیس حزب و جناح خاصی ارزش قائل است و به همان نسبت برای کتاب و مولف ارزش قائل نیست، به جرأت می‌توان گفت که هنوز در زمینه فرهنگ رشد نکرده‌ایم.
 
رئیس جمهور ضمن تأکید بر این نکته که راه توسعه کشور ما «کتاب» خواهد بود، گفت: گرچه کتاب به صور گوناگون مانند نشر دیجیتال نیز منتشر می‌شود، اما هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب کاغذی را بگیرد.
 
وی افزود: بارها گفته‌ام و دوباره تکرار می‌کنم که تا زمانی که در مدارس زنگ کتابخوانی احیاء نشود، معضل کتابخوانی حل نخواهد شد.
 
 نمایشگاه کتاب تهران تالار هم اندیشی ملی است
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگر این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه نمایشگاه کتاب تهران به یک رویداد عظیم فرهنگی تبدیل شده است و دولت از همه امکانات خود برای پربارتر شدن این رویداد استفاده می‌کند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از راه‌های ارتقاء علمی را «کتاب» دانست و گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک تالار هم اندیشی ملی و تأمل درباره کتاب است که در آن دولت و ملت با یکدیگر راه‌های هم دلی و همزبانی را می‌جویند.
 
وی با ابراز تأسف از اینکه نمایشگاه کتاب تهران بیش از اینکه نمایشگاه باشد فروشگاه است، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است بر این باور است که کتاب باید در درجه اول در کتابفروشی‌ها عرضه شود و نمایشگاه کتاب تهران محلی برای معرفی تازه‌های نشر باشد.
 
جنتی از آغاز کار ارزیابی و باز اندیشی نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: امیدواریم واسپاری بخشی از امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر تمرین و تجربه مثبتی برای واگذاری کامل نمایشگاه ب اینه تشکل‌ها باشد.
 
گزارش تکمیلی این مراسم متعاقبا در ایبنا منتشر خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها